آموزش

از کجا بفهمیم باتری ایفون باد کرده + راه حل اساسی

از کجا بفهمیم باتری ایفون باد کرده؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که باتری ایفون تان به طرز عجیبی متورم و تغییر شکل داده است! اما دلیل این تغییر شکل و تورم باتری ایفون چیست؟ آیا باد کردن و باد کردن باتری ایفون خطرناک است؟ چگونه از باد یا باد شدن باتری گوشی خود جلوگیری کنیم یا اگر باتری گوشی متورم شد چه کنیم؟

در ادامه این مطلب می خواهیم به صورت جامع در مورد علت تورم و باد شدن باتری گوشی موبایل و راه حل این مشکل صحبت کنیم.

تورم یا باد کردن باتری ایفون باد کرده چیست؟

تورم یا باد کردن باتری ایفون باد کرده یک مسئله کاملا رایج و مشخص است. زمانی که گوشی دچار این مشکل شود، باتری آن به طرز عجیبی ورم می‌کند و به گونه‌ای تغییر شکل پیدا خواهد کرد که گویا هر لحظه ممکن است باتری منفجر شود.

باتری ایفون ایکس اس چند میلی امپر است مشخصات شارژر آیفون ایکس اس آداپتور آیفون ایکس اس کابل آیفون ایکس اس

البته تورم باتری با توجه به شرایط ممکن است با شدت های مختلفی رخ دهد. برای مثال دیده شده که در برخی موارد باتری گوشی به اندازه‌ای متورم می‌شود که کاملا یک برآمدگی بر روی قاب پشت آن ایجاد خواهد کرد و حتی قاب پشت گوشی را از بدنه آن جدا می‌کند. در برخی موارد هم ممکن است تورم یا باد کردن باتری ایفون باد کرده خیلی محسوس نباشد و حتی قابل چشم پوشی هم باشد. بنابراین تورم باتری گوشی های موبایل می‌تواند به شدت های مختلفی نمایان شود.

از کجا بفهمیم باتری ایفون باد کرده + راه حل

دلیل باد کردن باتری ایفون باد کرده چیست؟

  • استفاده از شارژرهای تقلبی و فیک
  • تعداد دفعات خالی/پر کردن باتری موبایل در طول روز
  • گرم شدن باتری موبایل
  • شارژ کردن گوشی در طول شب

از کجا بفهمیم باتری ایفون باد کرده؟ همان طور که می دانید باد کردن باتری موبایل کاملا بستگی به کارایی و استفاده شما از باتری دارد. یکی از مهم ترین دلایلی که به مرور یک باتری موبایل بادکرده را برای شما باقی خواهد گذاشت، داغ شدن بیش از اندازه گوشی است. در ادامه به روش هایی اشاره خواهیم کرد که باعث خراب شدن باتری و باد کردن آن می شود.

بیشتر بخوانید  چرا شارژر ایفون شارژ نمی کند + چرا گوشی ایفون شارژ نمیشه
باتری ایفون ۱۲ مینی چند میلی امپر است مشخصات شارژر آیفون ۱۲ مینی آداپتور آیفون ۱۲ مینی کابل آیفون ۱۲ مینی
  • به شارژ زدن طولانی مدت گوشی
    • زمانی که می خواهید گوشی خود را به شارژ وصل کنید، این کار را به صورت طولانی مدت انجام ندهید چرا که به مرور زمان منجر به داغ شدن باتری موبایل شما می شود.
    • قبل از اینکه باتری موبایل شما به ۱۰۰ درصد رسید آن را از شارژ خارج کنید و اجازه ندهید به صورت طولانی مدت و شبانه روزی به شارژ وصل باشد.
  • استفاده از گوشی زمان اتصال به شارژ
    • زمانی که گوشی را به شارژ وصل کرده اید به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید، چرا که استفاده از گوشی زمان اتصال به شارژ به داغ شدن باتری موبایل منجر می شود.
    • زمانی که گوشی خود را به شارژ وصل کرده اید، می توانید برای اینکه سریع تر شارژ شود، آن را در حالت پرواز قرار دهید و یا هنگام شارژ از حالت ذخیره باتری موبایل استفاده کنید.
  • عدم مراقبت از باتری موبایل
    • سعی کنید به درستی از باتری موبایل خود استفاده کنید. استفاده از بهترین روش های مراقبت از باتری موبایل به مرور زمان به قوی کردن باتری گوشی شما کمک میکند و از باد کردن آن جلوگیری خواهد کرد.
    • بیشترین روش های نگهداری و افزایش عمر باتری موبایل به خود شما بستگی دارد و اینکه شما می توانید از ساده ترین روش های کاربردی برای نگهداری باتری گوشی خود استفاده کنید.
  • استفاده از شارژهای تقلبی و فیک
    • برای شارژ کردن باتری موبایل خود از شارژهای اصل استفاده کنید، این شارژرها بسته به مشخصات باتری گوشی شما طراحی شده اند و می توانند سریع تر باتری را شارژ کنند.
    • اگر از شارژرهایی غیراز شارژر باتری گوشی خود استفاده کنید، به مرور زمان به باتری آسیب وارد می شود و منجر به خراب شدن آن خواهد شد.
بیشتر بخوانید  راهنمای حرکات و دستورات آیفون 13

دلایل مختلفی می‌توانند منجر به باد کردن یا ورم کردن باتری لیتیوم یونی گوشی های هوشمند شوند، بنابراین نمی‌توان مدعی شد که همیشه یک دلیل مستقل عامل بروز این مشکل است. در برخی موارد مشکلاتی که در حین طراحی و تولید باتری به وجود می‌آید منجر به بروز مسئله تورم باتری می‌شوند.

در برخی موارد دیگر هم تمام شدن عمر باتری منجر به بروز این مسئله خواهد شد. اما دلیل اصلی تورم و باد کردن باتری گوشی های موبایل مربوط به استفاده نادرست و توجه نکردن به مسائل خاصی از سوی کاربران می‌شود. برای مثال استفاده از شارژرهای غیر اورجینال و غیر استاندارد یا بیش از اندازه شارژ کردن باتری گوشی از جمله مسائلی هستند که در بروز مشکل مذکور یعنی تورم و باد کردن باتری گوشی تاثیرگذار خواهند بود.

از کجا بفهمیم باتری ایفون باد کرده + راه حل

اما گذشته از تمام این تفاسیر در اغلب موارد اصلی ترین عاملی که منجر به باد کردن باتری گوشی می‌شود داغ شدن و قرار گرفتن گوشی برای مدت زمان های بیش از اندازه در شارژ است.

سلول های لیتیوم یونی که در باتری گوشی ها وجود دارند از نظر شدت جریان مجاز با محدودیت های بسیار مهمی رو به رو هستند. یعنی برای شدت جریانی که از سلول های یک باتری لیتیوم یونی عبور می‌کند محدودیت های سخت گیرانه‌ای اعمال می‌شود.

زمانی که گوشی که در حالت عادی به شارژ زده می‌شود و همه چیز درست است، متالیک لیتیوم پدیدار نمی‌شود، اما زمانی که باتری گوشی بیش از اندازه شارژ شود، حالتی رخ می‌دهد که منجر به وجود آمدن متالیک لیتیوم خواهد شد. در این شرایط متالیک لیتیوم به صورت لایه لایه بر روی آند قرار می‌گیرد و در همین بازه زمانی کاتد ثبات خود را از دست داده و به عامل اکسید کننده تبدیل می‌شود. این پروسه منجر به متورم شدن یا باد کردن باتری خواهد شد.

شناسایی باتری ایفون متورم شده

از کجا بفهمیم باتری ایفون باد کرده؟ شما زمانی متوجه متورم شدن باتری گوشی خود خواهید شد که که بتوانید به صورت ظاهری آن را به درستی بررسی کنید. یکی از معایبی که باطری های غیر قابل تعویض دارند این است که شما نمی توانید آن را از گوشی خارج کرده و باد کردن آن را بررسی کنید و باید از روی گوشی آن را به سختی تشخیص دهید.

بیشتر بخوانید  نحوه Force Restart آیفون 12 و DFU + ویدئو

باتری موبایل باد کرده همان نشان از خراب شدن باطری است. اگر گوشی شما زود شارژ خالی می کند و کیفیت و کارایی موبایل شما به شدت پایین آمده است، می توانید به باطری متورم شده آن توجه داشته باشید. روش های زیادی برای جلوگیری از باد کردن باتری موبایل وجود دارد که در ادامه درمورد آن برای شما خواهیم گفت.

شناسایی باتری ایفون متورم شده

اگر با مشکل باتری ایفون باد کرده رو به رو شدیم چه کنیم؟

پیش از هر چیز توصیه می‌کنیم به شدت نکات ایمنی را در رابطه با این قضیه در نظر بگیرید. زمانی که باتری لیتیوم یونی متورم شود و شدت تورم در آن زیاد باشد، شما تقریبا با یک بمب کوچک رو به رو خواهید بود که هر لحظه امکان انفجار و آتش گرفتن آن وجود دارد. بنابراین سعی کنید جوانب احتیاط را رعایت نمایید. به هیچ عنوان گوشی که باتری آن متورم شده را به شارژ نزنید یا آن را با گرما و سرما در تماس مستقیم قرار ندهید.

توصیه می‌کنیم در صورت امکان باتری گوشی را در این حالت از آن خارج کنید و آن را در مکانی قرار دهید که دور از دسترس باشد یا کلا در زیر زمین دفن کنید. اگر خودتان شخصا قادر به جداسازی باتری گوشی نیستید، هیچ ریسکی را نپذیرید و با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل نمایید. بدین صورت مشکل تورم یا باد کردن باتری گوشی موبایلتان برطرف می‌شود.

باتری ایفون ۱۳ پرو چند میلی امپر است مشخصات شارژر آیفون ۱۳ پرو آداپتور آیفون ۱۳ پرو کابل آیفون ۱۳ پرو

جلوگیری از باد کردن باتری گوشی

برای جلوگیری از باتری باد کرده گوشی، باید یک سری از اصول و قواعد مهم را که شاید گاها بی اهمیت باشند را رعایت کنید که در ادامه برخی از موارد مهم را ذکر خواهیم کرد؛

  • خنک نگه داشتن باتری و گوشی
  • استفاده از شارژر اورجینال
  • کاهش استفاده از گوشی در طول روز
  • شارژ نکردن گوشی در طول شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *