آموزش

دیدن سلامت باتری ایفون : چطور درصد سلامت را مشاهده کنیم؟

باتری گوشی های هوشمند، یکی از مهم ترین قطعاتی هستند که بر سلامت قسمت های دیگر تاثیر گذارند. در مواقعی باتری های موبایل به سادگی آسیب پذیر خواهند شد و حتی موجب از کار افتادن گوشی می شوند. در صورتی که اگر نسبت به مدت زمان تعویض باتری یا ضعیف شدن آن آگاه شوید می توانید از چنین اتفاقی جلوگیری کنید و گوشی موبایلتان را از دست ندهید.

دیدن سلامت باتری ایفون: چطور درصد سلامت باتری آیفون را مشاهده کنیم؟

گاهی اوقات تشخیص خراب شدن یا کم شدن طول عمر باتری گوشی کار ساده ای نیست. در یکی از مقاله های قبلی نشانه های خرابی باتری گوشی را بررسی کردیم. با توجه به این نشانه ها می توان کاهش عملکرد باتری گوشی را تشخیص داد.

اما در مواقعی خراب شدن باتری گوشی می تواند بدون نشانه باشد و به جای آن قسمت های مختلف گوشی به طور یکباره از کار بیوفتد. معمولا با روش های مختلف می توان نشانه های مخفی خرابی باتری را تشخیص داد. در گوشی های هوشمند آیفون قابلیتی وجود دارد که درصد سلامت باتری را به شما نشان می دهد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به بررسی این قابلیت و مزایای آن بپردازیم.

نحوه تشخیص درصد سلامت باتری گوشی آیون، کد تست باتری آیفون

چطور از سلامت باتری آیفون مطلع شویم؟

برای تشخیص سلامت باتری گوشی های اندروید به نصب نرم افزارهای متفاوت نیاز دارید. البته در صورتی که با نشانه های واضحی مانند باد کردن باتری یا خاموش شدن ناگهانی گوشی مواجه نشده باشید.

اما انجام این فرآیند در گوشی های آیفون کمی متفاوت تر است. شما بدون نیاز به نصب یک نرم افزار می توانید درصد سلامت باتری گوشی های آیفون را تشخیص دهید.

نیاز به کد تست باتری آیفون ندارید. تنها کافیست وارد قسمت تنظیمات گوشی آیفون شوید. سپس گزینه Battery را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب این گزینه صفحه ای باز می شود که اطلاعاتی درباره استفاده از باتری در ده روز گذشته و 24 ساعت قبل را ارائه می کند. همچنین در قسمت پایین صفحه اطلاعاتی درباره میزان مصرف باتری توسط اپلیکیشن های متفاوت قابل مشاهده است.

گزینه ی Battery Health همان گزینه ای است که با انتخاب آن می توانید میزان سلامتی باتری گوشی آیفون را متوجه شوید. با انتخاب این گزینه، عبارت Maximum Capacity را مشاهده می کنید که مقابل آن یک درصد نوشته شده است.

عددی که مشاهده می کنید، میزان سلامتی باتری گوشی شماست که در بازه 0 تا 100 قرار دارد.

 چگونه بفهمیم باتری گوشی آیفون سالم است؟

چگونه سلامت باتری آیفون را چک کنیم؟ (با استفاده از نرم افزار)

در روش قبلی بدون نیاز به هیچ نرم افزار خاصی سلامت باتری آیفون را مطلع می شوید. اما اگر نیاز دارید که از روش دیگری برای تشخص سلامت باتری گوشی آگاه شوید می توانید از انواع نرم افزارهایی که برای این کار طراحی و عرضه شده اند، استفاده کنید.

در این قسمت به بررسی دو مورد از این نرم افزارها خواهیم پرداخت.

1-اپلیکیشن CoconutBattery ، قابل استفاده برای دارندگان مک بوک

با استفاده از اپلیکیشن CoconutBattery  می توانید اطلاعاتی درباره سلامت باتری مک بوکتان بدست آورید. کاربران مک بوک از این اپلیکیشن برای تشخیص وضعیت باتری لب تاب استفاده می کنند اما نکته ای که وجود دارد این است که این برنامه به طور رایگان قابلیت تشخیص سلامت باتری گوشی آیفون و آیپد را هم ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید  باتری آیفون، در اینجا راهی برای حفظ آن همیشه در بالا وجود دارد

برای کار کردن با این اپلیکیشن تنها کافیست گوشی خود را با کابل شارژر آیفون به مک بوک متصل کنید و سپس گزینه  iOS Device را بزنید.

2-اپلیکیشن iBackupBot برای تست سلامت باتری آیفون با ویندوز

متاسفانه این برنامه رایگان نیست و برای استفاده باید آن را بخرید. با نصب این برنامه می توانید اطلاعات کاملی درباره وضعیت باتری آیفون مشاهده کنید.

برای کار با این نرم افزار باید گوشی آیفون را با کابل لایتنینگ به کامپیوتر وصل کنید سپس برنامه را اجرا کنید. بعد از اجرای برنامه گزینه Devices را انتخاب کرده و روی نام گوشی متصل کلیک کنید. در این مرحله پنجره ای در برنامه ظاهر میشود که برای مشاهده اطلاعاتی نظیر تعداد سیکل آیفون، ظرفیت اولیه و توان فعلی باتری برای شارژ شدن باید گزینه More Information را بزنید.

 چگونه سلامت باتری آیفون را افزایش دهیم؟

بعد از تشخیص کاهش سلامت باتری آیفون باید چه کار کنیم؟

در اولین مرحله باید این نکته را به یاد داشته باشید که تمامی باتری ها طول عمری دارند و بعد از مدت ها شاهد کاهش کیفیت عملکرد آن ها خواهید بود. از این رو در صورتی که سال ها در حال استفاده از گوشی آیفون خود هستید، این انتظار را داشته باشید که سلامت باتری کاهش پیدا کرده باشد.

حالت بعدی، مشاهده کاهش شدید سلامت باتری گوشی در مدت زمان کم است که می تواند به دلیل استفاده غلط از گوشی و قرار گرفتن باتری موبایل تحت فشار باشد.

در صورتی که باتری گوشی بیشترین حد سلامتی خود را از دست داده، بهترین راه حل تعویض آن است. معمولا مواردی مانند خاموش شدن ناگهانی گوشی یا بادکردن باتری می تواند از اصلی ترین نشانه های خرابی باشد که فرا رسیدن موعد تعویض باتری را نشان می دهد.

پیشنهاد می شود در چنین شرایطی هر چه زودتر اقدام به تعویض باتری کنید زیرا به قسمت های دیگر مانند صفحه نمایش، فشار وارد می شود و در نهایت منجر به ترک خوردن صفحه نمایش خواهد شد.

جمع بندی کلی:

در این مقاله به بررسی روش های تشخیص میزان سلامت باتری آیفون پرداختیم و دو اپلیکیشن برای انجام این کار معرفی کردیم. در صورتی که سوالی درباره این موضوع برایتان پیش آمده می توانید از قسمت نظرات در ارتباط باشید. کارشناسان ما در اولین فرصت ممکن به سوالات شما پاسخ خواهند داد. همه تست های بالا را میتونید در باتری آیفون ۷ به بالا مشاهده کنید.چ

چطور درصد سلامت باتری آیفون را مشاهده کنیم؟

سوال این است که چطور درصد باتری آیفون را چک یا مشاهده کنیم؟ یا به بیان دیگر چطور می‌توانیم بفهمیم که باتری آیفون ما چقدر از توان و ظرفیت اصلی و اولیه خود را از دست داده است؟ خوشبختانه باید گفت که راهکاری ساده و سریع دارد.اپل با معرفی نسخه Ios 11.3، به کاربران این اختیار را داده تا خودشان درمورد سرعت پردازنده و وضعیت باتری دستگاه خود تصمیم بگیرند. اولین قدم در این پروسه، آشکارسازی وضعیت باتری گوشیست تا مشتریان بتوانند زمان مناسب برای جایگزینی باتری را مشاهده کنند. توجه داشته باشید که این قابلیت برای آیفون‌های مدل 7 و جدیدتر قابل استفاده است.

چک کردن درصد سلامت باتری آیفون

نکته: ابتدا باید سیستم آی‌او‌اس خود را به نسخه IOS11.3 به روزرسانی کنید.

گزینه Battery Health را انتخاب کنید.

وضعیت گنجایش باتری  کنار Maximum Capacity نمایش داده شده است.

ماکزیمم، وضعیت کنونی باتری آیفون را نسبت به زمانی که دسته اول بوده مقایسه می‌کند. اگر درصد گنجایش ماکزیمم گوشی شما زیر 80 درصد باشد، پیغامی به روی صفحه نمایش خود مشاهده خواهید کرد.با دیدن این پیغام شاید بهتر باشد که باتری گوشی را تعویض کنید تا عملکرد گوشی و میزان نگه داری شارژ دستگاه را افزایش دهید.

بررسی سلامت باتری آیفون از طریق منوی تنظیمات

سیستم عامل iOS دارای این قابلیت است که در مواقع بحرانی هشداری برای نشان دادن وضعیت عملکرد نه چندان خوب باتری آیفون را در منوی تنظیمات گوشی به شما ارائه دهد. پس شما می‌توانید به منظور تست و بررسی سلامت باتری آیفون خود از این ویژگی و قابلیت سیستم عامل iOS استفاده نمایید. پس کافیست به بخش Settings رفته و گزینه Battery را انتخاب کنید. اگر در این بخش هشداری را مشاهده کردید، یعنی باتری آیفون شما دچار مشکل شده و نیاز به تعویض یا سرویس شدن دارد. در غیر این صورت، باتری آیفونتان مشکلی ندارد.متاسفانه در این روش جزئیات دقیق باتری نشان نمی‌شود و این موضوع اصلا جالب نیست.

بیشتر بخوانید  ۱۰ روش خفن برای افزایش عمر باتری آیفون در iOS 15

بررسی سلامت باتری آیفون با برنامه Console App در مک بوک ها

گاهی شما به مک بوک های اپل دسترسی دارید، پس با استفاده از برنامه Console App می‌توانید سلامت و وضعیت باتری آیفونتان را بررسی نمایید. برنامه Console App به طور پیش فرض روی مک بوک های اپل نصب شده است، بنابراین برای اجرای این برنامه نیازی به دانلود و نصب برنامه نیست. نام آن را در مک بوک خود جستجو کرده و بعد آن را اجرا نمایید. سپس آیفونتان را با کابل مناسب به مک بوک متصل کنید. حالا مثل عکس زیر در بخش بالا و سمت راست برنامه Console App و فیلدی که در این قسمت ارائه شده است، عبارت batteryhealth را تایپ کنید (بدون فاصله)

خواهید دید که جزئیات دقیق وضعیت باتری آیفون توسط برنامه قابل مشاهده میباشد عبارت Good به معنای خوب بودن وضعیت باتری آیفون شما است. درست در زیر همین عبارت یک جمله با عنوان Current Capacity و یک عدد در کنار آن نمایش داده شده که این عدد ظرفیت عملی و فعلی باتری آیفونتان را میباشد. برنامه Console App یکی از بهترین روش های تست و بررسی سلامت باتری آیفون های اپل خواهد بود.

بررسی سلامت باتری آیفون با برنامه coconutBattery

یکی دیگر از بهترین روش هایی که شما میتوانید با آن وضعیت باتری آیفون خود و حتی باتری مک بوک تان را بررسی کنید، استفاده از برنامه coconutBattery میباشد.

 برای استفاده از این برنامه داشتن یک مک بوک الزامی میباشد. که باید آن را دانلود و نصب کنید. پس از نصب آن را اجرا کرده و آیفونتان را با کابل مناسب به مک بوک متصل نمایید. سپس برای مشاهده در صد باتری آیفون از تب فوقانی برنامه، گزینه iOS Device را انتخاب کنید. مشاهده خواهید کرد که جزئیات باتری آیفون نمایش داده می‌شوند.

گزینه Full Charge Capacity که مقدار آن بر روی 96.7 درصد قرار دارد، ظرفیت عملی و فعلی باتری آیفونتان را نشان می‌دهد. یعنی باتری لیتیوم یونی آیفون ما حدود 3.3 درصد ظرفیت اصلی خود را از دست داده است. شما میتوانید با مراجعه کردن به بخش This Mac وضعیت باتری مک بوک خود را نیزمورد بررسی قرار دهید. بنابراین برنامه coconutBattery می‌تواند گزینه خوبی برای تست و بررسی سلامت باتری آیفون باشد.

 چگونه سلامت باتری ایفون را چک کنیم

آیا اپلیکیشنی برای دیدن سلامت باتری ایفون وجود دارد؟

یکی از بهترین اپلیکیشن هایی که در آن میتوانید در صد باتری آیفون خود را مشاهده نمایید، اپلیکیشن Battery Life Doctor است. پس از نصب این برنامه، به طور خودکار وضعیت عملکرد باتری دستگاه و ظرفیت اسمی و عملی آن با هم مقایسه می‌شوند و اپلیکیشن به شما می‌گوید که آیا وضعیت باتری گوشی مناسب است یا خیر! در اینجا وضعیت باتری آیفون مناسب (Good) نمایش داده شده، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که افت توان شارژدهی باتری گوشی به اندازه‌ای نبوده که نیاز به تعویض داشته باشد.

اگر باتری آیفون وضعیت خوبی نداشت چه کنیم؟

اگر بعد از بررسی های لازم به این نتیجه رسیدید که باتری آیفون شما وضعیت خوبی ندارد بهتر است به فکر تعویض آن باشید. تعویض باتری آیفون ها یکی از رایج ترین تعمیرات این گوشی های موبایل محسوب می‌شود و هر چند سال یک بار باید انجام گیرد. برای تعویض باتری آیفون حتما دقت کنید یک باتری اورجینال و اصل را انتخاب کنید؛ که بتواند انرژی مورد نیاز دستگاه را با بهترین کیفیت ممکن تامین کند. باتری گوشی های هوشمند، یکی از مهم ترین قطعاتی هستند که بر سلامت قسمت های دیگر تاثیرمی گذارند. در مواقعی باتری های موبایل به سادگی آسیب پذیر خواهند شد و حتی موجب از کار افتادن گوشی می شوند. متاسفانه این روزها باتری های فیک و جعلی زیادی در بازار عرضه می‌شوند.

بعد از تشخیص کاهش سلامت باتری آیفون باید چه کار کنیم؟

تمامی باتری ها طول عمری دارند و بعد از چند سال شاهد کاهش کیفیت عملکرد آن ها خواهید بود. از این رو در صورتی که سال ها در حال استفاده از گوشی آیفون خود هستید، این انتظار را داشته باشید که سلامت باتری کاهش پیدا کرده باشد.

بیشتر بخوانید  بررسی آیفون ۱۳ + همه چیز در مورد iPhone 13

حالت بعدی، مشاهده کاهش شدید سلامت باتری گوشی در مدت زمان کم است که می تواند به دلیل استفاده غلط از گوشی و قرار گرفتن باتری موبایل تحت فشار باشد.

معمولا مواردی مانند خاموش شدن ناگهانی گوشی یا بادکردن باتری می تواند از اصلی ترین نشانه های خرابی باشد که فرا رسیدن موعد تعویض باتری را نشان می دهد.در چنین شرایطی هر چه زودتر اقدام به تعویض باتری کنید زیرا به قسمت های دیگر مانند صفحه نمایش، فشار وارد می شود و در نهایت منجر به ترک خوردن صفحه نمایش خواهد شد.

عواملی که باعث کاهش عمر مفید باتری میشود.

1. نور پس زمینه

نور پس زمینه به طوردائمی انرژی دستگاه را مصرف می‌کند. این مسئله باعث می‌شود تا دستگاه سیکل شارژ بیشتری را تجربه کند و در نهایت عمر مفید باتری زودتر تمام شود. به همین دلیل توصیه می‌شود تا آیفون را در حالت Auto-Brightness قرار دهید.

علاوه بر این، اگر در مدت طولانی آیفون خود را در محیط‌های تاریک استفاده می‌کنید، حتماً نور پس زمینه دستگاه خود را در پایین‌ترین حالت ممکن قرار دهید.

سرما

یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث کاهش عمر مفید باتری دستگاه‌های می‌شود، کار کردن با آن‌ها در محیط‌های سرد است. باتری‌های لیتیوم یونی در محیط‌ های سرد به راحتی دشارژ می‌شوند و سیکل شارژشان افزایش می یابد. توصیه می‌کنیم تا به هیچ وجه آیفون خود را در مدت زمان طولانی در شرایط زیر 5 درجه سانتی‌گراد قرار ندهید.

پوشش ضعیف شبکه همراه

در مکان‌هایی که آنتن دهی ضعیف باشد، تلفن هوشمند شما همواره به دنبال نزدیک‌ترین آنتن برای اتصال می‌گردد. این مسئله نیز باعث کاهش عمر مفید باتری آیفون می‌شود. در چنین شرایطی بهتر است، آیفون را روی حالت پرواز بگذارید.

چگونه سلامت باتری ایفون را چک کنیم

اپلیکیشن‌های مزاحم

برخی از اپلیکیشن‌ها درد سرهای زیادی را برای باتری به وجود میاورند. این اپلیکیشن‌ها در بک گراند باقی می‌مانند و همواره از انرژی تلفن هوشمند شما استفاده می‌کنند.

توصیه می‌شود تا به Settings > Battery آیفون خود مراجعه کنید و اپلیکیشن‌هایی که با استفاده بهینه از باتری سازگاری کامل ندارند را حذف کنید.

و یا می‌توانید Settings > General > Background App Refresh مراجعه کنید و پردازش اپلیکیشن‌ها در بک گراند را ببندید.

اعلان‌های متعدد

هر اعلانی را که دستگاه شما نشان می‌دهد، به منزله کارکرد یک اپلیکیشن در بک گراند، ویبره خوردن چند ثانیه‌ای دستگاه و…میشود. توصیه می‌شود تا اپلیکیشن‌هایی که اعلان‌های کم اهمیت‌تری دارند را با مراجعه به بخش Settings > Notifications محدود کنید تا عمر باتری آیفون افزایش یابد.

راه های افزایش عمر باتری آیفون

بعضا گوشی خود را دائما برداشته و بدون دلیل پیغام ها را چک می کند، تماس های نا موفق را می بینید، و … همه این کارها باعث اتلاف انرژی می شود. اگر واقعا کاری با گوشی خود ندارید، آیفون خود را گوشه ای رها کنید تا عمر باتری آن حفظ گردد.

  • ۱- خاموش کردن ویژگی Auto Brightnes
  • ۲- Disable system Location services
  • ۳- Disable push email غیرفعال کردن خوانش ایمیل
  • ۴- غیرفعال کردن Disable Wi-Fi, Bluetooth
  • ۵- خاموش کردن Ask to Join Networks
  • ۶- غیرفعال کردن unnecessary push notifications
  • ۷- کم کردن مدت زمان قفل خودکار /Reduce auto-lock period
  • ۸- غیرفعال کردن ویبره/ Disable vibrations
  • ۹- غیرفعال کردن اتصالات نسل چهار/Disable 4G (and LTE) connectivity
  • ۱۰- بستن دستی اپ هایی که بسته نمی شوند/Close unused or dormant apps
  • ۱۱- نصب اپ مخصوص بهینه سازی مصرف انرژی/Install a battery-monitoring app
  • ۱۲- قرار دادن آیفون در محل مناسب و دور از نویز باتری خور
  • ۱۳- unfixable bugs
  • ۱۴- گوشی خود را کمتر بردارید/pick up your phone less

علائم خرابی باتری آیفون

  1. 1- خاموش شدن ناگهانی گوشی
  2.  2- تا زمانی که گوشی به شارژ است روشن می ماند
  3.  3- خاموش شدن گوشی برای مدت زمان کوتاه
  4.  4- داغ شدن بیش از اندازه گوشی و باتری
  5.  5- متورم شدن باتری گوشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *