اخبار باتری آیفون

چگونه از باتری ایفون محافظت کنیم

چگونه از باتری ایفون محافظت کنیم:  از زمانی که قابلیت Battery Health در آیفون و آیپد عرضه شد، بسیاری از مردم دائما آن را کنترل می‌کنند و نگران عددی هستند که آهسته و پیوسته، به صفر نزدیک می‌شود. این مقاله توضیح می‌دهد که چرا جایی برای نگرانی نیست و راه‌کار‌هایی را نیز برای نگهداری بهتر از باتری آیفون به‌شما ارائه خواهد داد.

Battery Health در آیفون

مهم‌ترین چیزی که باید همیشه به‌خاطر داشته‌باشید، این است که باتری‌های لیتیوم‌یون استفاده‌شده در اسمارت‌فون‌های امروزی، به‌مرور زمان ضعیف‌تر می‌شوند. نگه‌داشتن سلامت باتری بر روی ۱۰۰% امری غیرممکن است؛ ولی حتی اگر این مقدار کاهش کرده باشد نیز آیفون شما می‌تواند عملکرد بسیار خوبی را از خود ارائه دهد.

Battery Health در آیفون ( سلامت باتری آیفون ) چیست و چگونه آن را کنترل کنیم؟

فهرست محتوا نمایش

بسیار خب. بیایید از پایه شروع کنیم. Battery Health در سال ۲۰۱۸ و همزمان با iOS 11.3 معرفی شد تا کاربران بتوانند ظرفیت باقی‌مانده‌ی باتری تلفنشان را چک کنند.

اگر به تنظیمات باتری در تنظیمات تلفنتان رجوع کنید،‌ عددی تحت عنوان Maximum Capacity را مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد تلفن شما در زمان خرید، چه‌قدر باتری در اختیار داشته‌است.

قسمت Peak Performance مشخص می‌کند که آیا باتری شما می‌تواند زیر فشار فعالیت‌های سنگینی مانند اجرای بازی‌های گرافیکی دوام بیاورد یا نه. اگر باتری شما به‌قدری ضعیف باشد که از پس چنین پردازش‌هایی برنیاید، در این قسمت اخطاری را مشاهده خواهیدکرد.

 

Optimized Battery Charging چیست و آیا باید آن را روشن نگه داریم؟

این قابلیت در صورتی به کار می‌آید که بخواهید تلفنتان را – مثل اکثر مردم – در طول شب شارژ کنید. این قابلیت برنامه‌ی روزمره‌ی شما را شناسایی می‌کند و شارژ کردن را روی ۸۰% متوقف می‌کند. سپس، ادامه‌ی شارژ نزدیک به زمان بیدار شدن شما انجام می‌شود. این کار عمر مفید باتری را افزایش می‌دهد؛ هر چه باتری مدت کوتاه‌تری کاملاً پر باشد، بیشتر عمر خواهد کرد.

این قابلیت در حالت عادی فعال است و در هنگام شارژ شدن گوشی،‌‌ اعلانی را نیز با همین مضمون به‌شما نشان می‌دهد. اگر مطمئنید که به شارژ ۱۰۰% در نیمه‌های شب نیاز ندارید، توصیه می‌کنم آن را روشن نگه دارید.

چگونه از Battery Health در آیفون بهتر نگهداری کنیم؟

حالا وقت آن است که در مورد راهکارهای نگهداری بهتر از باتری با هم صحبت کنیم تا عمر باتری و حجم مفید آن، کم‌تر کاهش پیدا کند. فراموش نکنید که تلفن شما در نهایت به تعویض باتری نیاز پیدا خواهد کرد. متأسفانه هیچ‌کدام از راهکارهای ما – و دیگر سایت‌هایی که به اخبارشان سر می‌زنید… بله؛ حتی آن سایتی که خیلی معتبر به نظر می‌آید – نمی‌توانند درصد سلامتی باتری شما را بالا ببرند و تنها از افت سریع آن جلوگیری خواهند کرد.

 

از داغ‌ شدن آیفونتان جلوگیری کنید

بر اساس اطلاعات رسمی‌ای که بر روی وبسایت اپل نیز قابل دسترسی‌است، باتری آیفون و آیپد بهترین عملکرد را در رنج دمایی ۱۶ تا ۲۲ درجه ارائه می‌دهد. رنج دمایی که آیفون در آن می‌تواند عملکرد مناسبی ارائه دهد نیز بین ۰  تا ۳۵ درجه قرار دارد. این رنج دمایی در همه‌ی شرایط ثابت است و ربطی به این‌که دستگاه در حال شارژ است یا نه، ندارد.

سلامت باتری آیفون

بنابراین، تلفنتان را زیر نور مستقیم آفتاب رها نکنید و در هنگام شارژ کردن، مواظبش باشید. بعضی قاب‌ها ممکن است سبب گرم‌شدن تلفن در هنگام شارژ شوند. اگر حس می‌کنید که آیفون شما در هنگام شارژ بیش‌ازحد داغ می‌شود، قاب آن را خارج کنید و تلفن را در محیط خنک‌تری قرار دهید.

در نهایت، بهتر است از تلفنتان در هنگام شارژ شدن استفاده نکنید تا کم‌تر گرم شود.

 

بدون دلیل از شارژرهای وایرلس استفاده نکنید

استفاده از شارژرهای بدون سیم را به حداقل برسانید. این شارژرها به دلیل گرمایی که تولید می‌کنند، می‌توانند آسیب زیادی به باتری شما وارد کنند. البته خوشبختانه بعضی از این شارژرها از فن استفاده می‌کنند و استفاده از این مدل‌ها، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

همین ایراد به شارژرهای فست نیز وارد است. اگر همیشه از آداپتورهای این‌چنینی استفاده می‌کنید – مثل آداپتور ۱۸ واتی‌ای که در جعبه‌ی آیفون ۱۲ پرو وجود دارد – احتمالاً باتری شما زودتر خراب خواهد شد. با این وجود، این آسیب بسیار جزئی است؛ تا جایی که هنوز تفاوت چندانی بین آی‌فون‌های معمولی با این آی‌فون‌ها مشاهده نشده‌است. با این وجود اگر می‌خواهید همه‌ی جوانب امنیتی را رعایت کنید، استفاده از شارژرهای فست شارژ را به‌زمانی که خیلی سریع به شارژ نیاز دارید محدود کنید و شارژهای شبانه را با یک آداپتور معمولی و یا درگاه USB کامپیوتر انجام دهید.

اگر تلفنتان را شب‌ها شارژ می‌کنید، نگران شارژ شدن بیش از حد آن نباشید. فرایند شارژ شدن پس از رسیدن تلفن به ۱۰۰% متوقف می‌شود.

 

از شارژرهای اورجینال و یا شارژرهایی که مجوز MFi دارند استفاده کنید

شارژرهای تلقبی شاید در ابتدا ارزان و اقتصادی باشند؛ ولی ضرری که برای اسمارت فون شما به همراه می‌آورند بسیار سنگین‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. اپل پروژه‌ای تحت عنوان MFi را اداره می‌کند که مخفف Made For iPhone یا ساخته‌شده برای آی‌فون است (هم‌چنین آی‌پد و آی‌پاد) و مجوزی رسمی برای تولیدکنندگان محصولات جانبی به‌شمار می‌رود.

Battery Health

بر اساس این مجوز، سازنده‌ها باید تست‌های مختلفی را از سر بگذرانند و کیفیت محصولاتشان را ثابت کنند تا موفق به دریافت اجازه‌نامه از سوی اپل شوند. بنابراین، توصیه می‌کنم حتی اگر از شارژر رسمی اپل استفاده نمی‌کنید، یکی از شارژرهای MFi را خریداری کنید.

 

تجربه‌ی شخصی نویسنده: از پاوربانک استفاده کنید

همه‌ی ما به پاوربانک به عنوان یک باتری همراه در طول مسافرت‌ها و دوری‌های طولانی مدت از پریز برق نگاه می‌کنیم؛ ولی نقش پاوربانک‌ها در نگهداری از باتری می‌تواند بسیار پررنگ‌تر از این حرف‌ها باشد.

پاوربانک‌های بسیاری در بازار وجود دارند که از قابلیت Fast Charge پشتیبانی می‌کنند؛ اما یکی از ویژگی‌های کلیدی پاوربانک‌ها، قطع جریان پس از پرشدن ظرفیت باتری است که به‌شخصه در چندین مدل از پاوربانک‌های شیائومی شاهد آن بوده‌ام. شما هم اگر پاوربانکی را با چنین قابلیتی می‌شناسید، در قسمت کامنت‌ها به ما معرفی کنید.

Battery Health

اما ویژگی قطع جریان چیست؟ این ویژگی سبب می‌شود پس از پر شدن باتری، جریان برق کاملاً قطع شود؛ انگار که تلفنتان را از برق کشیده باشید. بنابراین، تلفن شما بلافاصله پس از رسیدن به عدد ۱۰۰% دوباره روند استفاده از باتری را آغاز می‌کند و زمان پر بودن شارژ گوشی به حداقل خواهد رسید.

 

چگونه از Battery Health و عمر باتریمان نگهداری کنیم؟

باتری‌های لیتیوم‌یون با هر بار شارژ شدن اندکی از توانشان را از دست می‌دهند. بنابراین، کمتر شارژ کردن آن‌ها عمرشان را افزایش خواهد داد. در ادامه به چندین مورد از کارهایی که به ذخیره‌ی بیشتر باتری کمک می‌کنند اشاره می‌کنیم:

  1. همیشه آیفونتان را به آخرین نسخه آپدیت کنید.
  2. تا جایی که می‌شود از Low Power Mode استفاده کنید.
  3. نور صفحه نمایشتان را کم‌تر کنید.
  4. بلوتوث و مکان‌یاب را خاموش نگه‌دارید و تنها در زمان نیاز از آن‌ها استفاده کنید.
  5. قابلیت Background App Refresh را برای برنامه‌هایی که به‌ندرت از آن‌ها استفاده می‌کنید، خاموش کنید.
  6. از قابلیت Dark Mode بیشتر استفاده کنید.
  7. بررسی کنید که کدام برنامه‌ها باتری بیشتری مصرف می‌کنند و تغییراتی را در دسترسی آن‌ها به‌وجود بیاورید.
  8. از قابلیت Optimized Battery Charging استفاده کنید.
  9. اگر قرار است برای مدت طولانی از آیفونتان استفاده نکنید، آن را تا ۵۰ درصد شارژ کنید و سپس آن را خاموش کنید.

Battery Health

توجه کنید که قابلیت Background App Refresh را به‌کل خاموش نکنید؛ چرا که روشن‌بودن آن برای برخی برنامه‌ها از نان شب واجب‌تر است. به‌عنوان مثال، پیام‌رسان‌های اجتماعی مانند تلگرام و واتس‌اپ در صورت خاموش‌بودن این قابلیت، پیام‌های جدید را تنها پس از باز کردن برنامه به شما اعلام می‌کنند.

 

سخن آخر: الکی نگران نباشید!

نیازی به گفتن نیست؛ ولی باز هم یادآوری می‌کنم که تلفن‌ها ساخته شده‌اند تا به ما خدمت کنند؛ نه برعکس. Battery Health برای افزایش عمر مفید اسمارت‌فون فاکتوری مهم است؛ ولی فراموش نکنید که در هر حال شما روزی به تعویض باتری‌تان نیاز پیدا خواهید کرد. دیر و زود؟ دارد. سوخت‌وسوز؟ فکر نکنم…

دوام باتری بسیار مهم است؛ ولی نگذارید نگرانی در مورد آن، تجربه‌ی شما در استفاده از یکی از بهترین اسمارت‌فون‌های موجود در بازار را خراب کند. از آیفونتان لذت ببرید.

11 روش نگهداری بهتر از باتری آیفون

وش ها و نکات خاصی وجود دارند که با در نظر گرفتن آن ها می‌توانید به شکل موثرتری از باتری گوشی آیفون خود نگهداری نمایید و اصطلاحا طول عمر مفید آن را افزایش دهید. توجه به این نکات برای دستیابی به بهترین بازده شارژدهی آیفون ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به 11 روش نگهداری بهتر از باتری آیفون های اپل اشاره داشته باشیم. با آداک فیکس همراه شوید.

 

نگهداری بهتر از باتری آیفون : مقدمه

قبل از اینکه در مورد نکات و روش هایی صحبت کنیم که می‌توانند در نگهداری بهتر از باتری آیفون های اپل موثر باشند بهتر است در رابطه با ماهیت باتری آیفون ها و ساختارشان صحبت هایی داشته باشیم و همچنین مشخص کنیم که چرا نگهداری از باطری گوشی های موبایل موضوعی مهم و حائز اهمیت محسوب می‌شود. باتری هایی که این روزها در اسمارتفون ها و آیفون های اپل مورد استفاده قرار می‌گیرند از نوع لیتیوم یونی یا لیتیوم پلیمری هستند و ساختار آن ها به گونه‌ایست که به مرور زمان بخشی از ظرفیت اصلی آن ها از دست می‌رود و به تدریج از کیفیت شارژدهی باطری کاسته خواهد شد.

بروز این پدیده امری اجتناب‌ناپذیر است و راهی برای جلوگیری از به وجود آمده آن وجود ندارد. نه تنها آیفون های اپل بلکه تمام گوشی های موبایل موجود در بازار حتی گجت های الکترونیکی دیگری مثل لپ تاپ، تبلت و غیره هم از باتری های قابل شارژ لیتیوم یونی و پلیمری بهره‌ می‌برند و شرایط مشابه را خواهند داشت. به همین سبب است که قدرت شارژدهی باطری این محصولات به مرور زمان افت می‌کند و بعد از مدتی کاربر متوجه می‌شود که واقعا قدرت نگهداری شارژ باطری گوشی وی به شدت کاهش یافته است. اما علیرغم اجتناب‌ناپذیر بودن افت ظرفیت تدریجی باطری گوشی ها امکان کاهش سرعت انجام این کار با نگهداری بهتر از باتری آیفون امکانپذیر خواهد شد.

اما چه روش ها و نکاتی هستند که می‌توانند در نگهداری و مراقبت از باطری آیفون ای اپل و افزایش طول عمر مفید آن ها موثر واقع شوند؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به روش ها و نکاتی اشاره کنیم که منجر به این مسئله شده و می‌توانند از افت زود هنگام قدرت شارژدهی باطری گوشی اپل جلوگیری به عمل آورند. بنابراین اگر کیفیت عملکرد باطری گوشی اپل برایتان اهمیت دارد این مطلب اختصاصی را از دست ندهید. ضمنا فراموش نکنید که روش ها و نکات مشابه در دیگر گوشی های موبایل هم می‌تواند نتیجه مطلوب و مشابهی را به همراه داشته باشد و روش هایی که نام می‌بریم مطلقا محدود به آیفون های اپل نمی‌شوند. با آداک فیکس و معرفی موثرترین روش های نگهداری بهتر از باتری آیفون همراه باشید.

عدم استفاده از کیس و قاب موبایل

برای گوشی های هوشمند قابل ها و کیس های متنوعی عرضه شده که هم می‌توانند ظاهری زیباتر را برای گوشی به ارمغان آورند و هم می‌توانند در مواقع خاص از دستگاه مراقبت کنند. اغلب ما از این نوع کیس و قاب ها استفاده می‌کنیم و هیچ شکی هم در موثر بودن آن ها برای مراقبت از قاب گوشی وجود ندارد، اما متاسفانه این قاب و کیس های محافظ می‌توانند در پروسه خنک کاری بدنه گوشی اختلال به وجود آورند و در نتیجه منجر به افزایش استرس بر روی باتری و زودتر خالی شدن شارژ و در نهایت هم کاهش طول عمر مفید باتری شوند.

بنابراین توصیه ما این است که تا حد ممکن از کیس و قاب های محافظ در آیفون های اپل استفاده نکنید یا حداقل این کیس ها را در شرایط خاصی که بدنه گوشی و به سمت داغ شدن پیش می‌رود و در معرض گرما قرار دارد از گوشی جدا نمایید. به عنوان مثال اگر قرار است مدتی از گوشی استفاده کنید و قصد انجام اقدام سنگینی مثل انجام یک گیم را دارید، بهتر از قاب گوشی را از آن جدا نمایید یا وقتی در محیط های خیلی گرم هستید، بهتر است از قاب استفاده نکنید. اما استفاده از کیس و قاب در حالت عادی و زمانی که از گوشی استفاده چندان به عمل نمی‌آید، همچنان می‌تواند صورت پذیرد.

بخش قابل ملاحظه‌ای از گرمای تولید شده گوشی های موبایل توسط قاب آن ها و فریم گوشی به بیرون بدنه دستگاه منتقل می‌شود و وقتی شما یک کیس یا قاب پلاستیکی را در گوشی نصب می‌کنید، این قسمت های قاب دستگاه پوشانده خواهند شد و این امر منجر به جلوگیری از انتقال گرما و خنک کاری شده و تمرکز گرما بر روی قاب گوشی را به وجود می‌آورد که به شدت می‌تواند روی کیفیت عملکرد باطری و عمر مفید آن موثر باشد. بنابراین اگر به فکر نگهداری بهتر از باتری آیفون خود هستید توصیه داریم تا حد ممکن از قاب و کیس های محافظ استفاده نکنید.

استفاده از شارژر اصلی و فابریک گوشی

یکی دیگر از مهمترین موضوعاتی که می‌تواند روی کیفیت عملکرد باتری گوشی های موبایل و افزایش طول عمر آن ها موثر باشد مربوط به شارژری می‌شود که شما از آن استفاده می‌کنید. به هیچ عنوان از شارژرهای تقلبی یا کم کیفیت یا شارژ دیگر گوشی ها برای شارژ کردن آیفون استفاده نکنید و فقط از شارژ فابریک و اصلی گوشی خودتان برای انجام این کار کمک بگیرید، در غیر این صورت مطمئن باشید باتری گوشی خیلی زود با مشکل رو به رو شده و قدرت و کیفیت عملکردش را از دست می‌دهد.

حتی سیم شارژری که از آن استفاده می‌کنید هم در این راستا از اهمیت بالایی برخوردار است و باید اصل، اورجینال و با کیفیت باشد، در غیر این صورت می‌تواند منجر به افزایش تنش وارد بر باتری گوشی شده و نوساناتی ایجاد کند که به شدت آسیب زننده خواهند بود. پس حتی به کیفیت سیم شارژی که از آن برای شارژ کردن باطری آیفون خود استفاده می‌کنید هم دقت داشته باشید. از سمت دیگر به هیچ عنوان از آداپتور شارژرهای دیگر هم استفاده نکنید یا از شارژر مدل های دیگر آیفون برای شارژ کردن مدل متفاوت استفاده به عمل نیاورید، چون انجام این کار هم حتی اگر شارژر مورد نظر اورجینال و اصل باشد می‌توانید به باتری آسیب بزند.

11 روش نگهداری بهتر از باتری آیفون

بنابراین اگر به دنبال نگهداری بهتر از باتری آیفون خود هستید و دوست ندارید که در آینده نزدیک شاهد از دست رفتن توان شارژدهی باطری گوشی باشید، همیشه از شارژ فابریک گوشی دستگاه که به همراه باکس آن ارائه شده استفاده کنید و اگر مشکلی برای این شارژر به وجود آمد، سعی کنید یک نمونه کاملا اورجینال و تضمین شده را تهیه نمایید چون نمونه های غیر اورجینال زیادی از شارژرهای اپل در بازار موجود هستند که بکارگیری آن ها می‌تواند بسیار آسیب زننده باشد. به هیچ وجه صرفا به اظهارات یک فروشنده مبنی بر اصل بودن یک شارژر اعتماد نکنید و بدانید همیشه قیمت بالا به معنای کیفیت برتر نیست!

دور کردن آیفون از گرمای مستقیم

گرما اصلی ترین دشمن باتری های لیتیوم یونی و پلیمری محسوب می‌شود و در صورتی که برای مدت زمان طولانی مستقیما با گوشی در تماس و ارتباط باشد می‌تواند بسیار مخرب عمل کند و حتی منجر به خالی شدن ناگهانی شارژ باطری و خاموش شدن دستگاه هم شود. بنابراین به عنوان یکی دیگر از موثرترین روش های نگهداری بهتر از باتری آیفون ا توصیه داریم همیشه گوشی را از معرض گرما دور نگه دارید. این گرما می‌تواند ناشی از یک بخاری، تابش نور مستقیم آفتاب، ساکن قرار گرفتن گوشی در خودرو و فضای بسته داغ و غیره باشد.

در صورتی که گوشی آیفون شما برای مدت زمان طولانی در معرض گرما قرار گیرد و شدت گرما زیاد باشد، حتی احتمال تورم باتری و بروز حوادث عجیب تر هم وجود دارد. بنابراین به هیچ عنوان گوشی آیفون را در معرض گرمای مستقیم و محیط های داغ قرار ندهید. به هیچ وجه گوشی را در تابستان داخل خودرو رها نکنید چون فضای داخل خودرو می‌تواند به شدت داغ شده و این حرارت مستقیما به گوشی منتقل شود و به باتری آت آسیب بزند. همچنین از قرار دادن گوشی در معرض نور آفتاب هم تا حد امکان دوری کنید و همیشه سعی داشته باشید بدنه موبایلتان را خنک نگه دارید.

11 روش نگهداری بهتر از باتری آیفون

عدم بکارگیری شارژ بیسیم

آیفون های جدیدتر اپل از قابلیت شارژ بیسیم یا وایرلس پشتیبانی می‌کنند. به موجب این قابلیت شما می‌توانید بدون نیاز به وصل کردن سیم شارژر به گوشی اپل خود و صرفا با قرار دادن آن بر روی یک پد اختصاصی شاهد شارژ شدن باطری موبایل خویش باشید. درست است که استفاده از این تکنولوژی خیلی جالب و بدون دردسر به نظر می‌آید اما منجر به افزایش مدت زمان شارژ و در نتیجه قرارگیری گوشی برای مدت زمان طولانی تر در معرض گرما می‌شود و می‌تواند برای باتری مشکل ساز گردد. بنابراین عدم بکارگیری قابلیت شارژ بیسیم را هم به عنوان یکی دیگر از روش های موثر در نگهداری بهتر از باتری آیفون به خاطر بسپارید.

عموما سرعت شارژ شدن باطری گوشی ها در مواقعی که از پدهای شارژ بیسیم استفاده می‌شود تقریبا به یک سوم حالت عادی کاهش پیدا می‌کند، چون بخش قابل ملاحظه‌ای از انرژی شارژ تولید شده تلف خواهد شد و برخلاف حالت شارژ سیمی مستقیما به باتری منتقل نمی‌شود. در نتیجه این امر مدت زمان مورد نیاز برای فول شارژ شدن باطری افزایش می‌یابد و بدین ترتیب باتری برای بازه زمانی طولانی تری در معرض گرما قرار گرفته و تحت استرس واقع خواهد شد و این مسئله تاثیر منفی روی قدرت شارژدهی باطری گوشی و توان آن می‌گذارد. بنابراین توصیه داریم تا حد امکان از شارژر های بیسیم برای شارژ کردن باطری آیفون های اپل استفاده نکنید و اگر این کار را انجام می‌دهید، بازه زمانی شارژ را کوتاه تر کنید.

نگهداری بهتر از باتری آیفون با کوتاه کردن بازه زمانی شارژ

یک تصور غلط در بین خیلی از کاربران جا افتاده که عقیده دارند باطری گوشی باید حتما بعد از اینکه کاملا خالی شد دوباره فول شارژ شود! این باور کاملا غلط است و متدت هاست که دیگر صدق نمی‌کند چون باتری های لیتیوم یونی و پلیمری دارای حافظه نیستند که ظرفیت معینی در حافظه آن ها تعریف شده باشد و با زودتر شارژ کردن باتری و قبل از خالی شدن کامل آن مشکلی به وجود آید. حتی شرایط کاملا برعکس برقرار است و ما توصیه داریم اگر به دنبال نگهداری بهتر از باتری آیفون هستید، مدت زمان شارژ باتری را کاهش دهید! اما چطور و چگونه؟

برای انجام این کار به جای اینکه منتظر بمانید که شارژ باتری گوشی شما کاملا خالی شود و سپس آن را به شارژر بزنید، قبل از پدیدار شدن این مسئله و زمانی که مقدار شارژ باطری گوشی به 30 یا 40 درصد رسیده این کار را انجام دهید. همچنین از سمت دیگر به جای اینکه باتری گوشی را حتما تا 100 درصد فول شارژ کنید، شارژ آن را تا 80 درصد ادامه دهید! بدین ترتیب مدت زمان شارژ کردن باطری کاهش پیدا می‌کند و باطری گوشی برای مدت زمان کمتری در معرض گرما قرار خواهد گرفت.

زمانی که مدت زمان شارژ کردن باطری گوشی خود را کاهش دهید علاوه بر کاهش استرس های وارد بر باطری در حین شارژ، می‌توانید گرمای تولید شده در گوشی را هم کنترل کرده و تقلیل دهید. بنا به بررسی های صورت گرفته بهترین حالت شارژ باطری های گوشی های موبایل این است که مقدار شارژ آن ها را مابین 40 الی 80 درصد قرار داده و همیشه این بازه را به عنوان معیار در نظر بگیرید. فول شارژ کردن باتری گوشی های موبایل هم برخلاف عقیده خیلی از افراد اصلا امری الزامی نیست و در صورتی که گوشی خود را قبل از فول شارژ شدن از شارژر جدا کنید هیچ مشکلی برای آن ایجاد نمی‌شود.

بیشتر بخوانید  3 ویژگی از آیفون های قدیمی که همه در مدل های جدید حسرت آن را می خورند

خنک نگه داشتن گوشی در حین شارژ

روش و نکته بعدی که توصیه داریم برای نگهداری بهتر از باتری آیفون خود حتما به آن توجه داشته باشید مربوط به خنک نگه داشتن بدنه گوشی در حین شارژ می‌شود. همانطور که می‌دانید پروسه شارژ باطری گوشی های موبایل یک پروسه گرمازاست و این امر به دلیل انتقال سریع بار الکتریکی از شارژر به باتری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. بنابراین چه خواهید و چه نخواهید زمانی که گوشی به شارژ زده شده، گرما در بدنه آن شکل می‌گیرد و هرچقدر شدت این گرما بیشتر باشد و برای مدت زمان طولانی تری ادامه پیدا کند، آسیب به باطری و کاهش ظرفت آن بیشتر و محسوس تر پدیدار می‌شود.

11 روش نگهداری بهتر از باتری آیفون

توصیه ما این است که همیشه در حین شارژ کردن باطری گوشی خود سعی کنید تا حد ممکن و با استفاده از روش های مختلف، بدنه موبایلتان را خنک نگه دارید! انجام این کار سبب می‌شود که گرمای کمتری در باطری ایجاد شده و بازده بهتری از آن دریافت شود. برای خنک نگه داشتن گوشی در حین شارژ می‌توانید آن را در مکان خنکی قرار دهید یا آن را در مجاورت باد کولر یا پنکه بگذارید. بدین ترتیب حتی ممکن است سرعت شارژ شدن باطری گوشی هم افزایش یابد چون میزان تلفات شارژ در اثر گرما نسبت به حالت عادی کاهش پیدا می‌کند و در یک بازه زمانی مشخص، مقدار شارژ بیشتری توسط باطری ذخیره خواهد شد.

عدم استفاده از پاوربانک و شارژر فندکی

طبیعتا همیشه دسترسی به پریز برق و استفاده از شارژرهای عادی آیفون ها امکانپذیر نخواهد بود و در برخی مواقع ممکن است شما در مکان و موقعیتی قرار گیرید که دسترسی به پریز برق امکانپذیر نیست. پاوربانک ها و شارژر های فندکی خودرو با هدف رفع این مشکل تولید شده‌اند و می‌توانند در اینگونه مواقع بسیار کاربردی باشند، اما اگر به دنبال نگهداری بهتر از باتری آیفون خود هستید توصیه داریم تا حد امکان از این روش ها برای شارژ کردن باطری گوشی اپل خود استفاده نکنید! مخصوصا اگر پاوربانک یا شارژر فندکی که قصد استفاده از را دارید معمولی و کیفیت باشد!

شارژر فابریک و اصلی آیفون ها دارای ویژگی های مشخصی است. به عنوان مثال مقدار شدت جریان خروجی یا ولتاژ خروجی معینی دارد و این مقدار با نیاز آیفون همگام و به طور دقیق تعیین شده است. وقتی از شارژرهای بی‌کیفیت یا پاوربانک و شارژر فندکی خودرو استفاده کنید، این مقادیر تغییر پیدا می‌کنند و همین مسئله می‌تواند منجر به آسیب دیدن باطری گوشی و کاهش طول عمر مفید آن شود. بنابراین همیشه سعی کنید تا حد امکان از شارژر های فندکی و پاوربانک برای شارژ کردن باطری گوشی آیفون خود استفاده به عمل نیاورید و اگر هم مجبور به انجام این کار هستید، مطمئن شوید که آن شارژر فندکی یا پاوربانک از کیفیت مطلوبی برخوردار است و حداقل می‌تواند شدت جریان خروجی خود را مطابق با نیاز گوشی تنظیم کند.

11 روش نگهداری بهتر از باتری آیفون

البته باید اشاره داشته باشیم که برخی از پاوربانک ها و شارژر های فندکی خودرو هم واقعا کیفیت خوبی دارند و استفاده از آن ها برای شارژ کردن باطری گوشی اپل مشکلی برای دستگاه ایجاد نمی‌کند، اما متاسفانه این نوع پاوربانک ها و شارژرهای فندکی با کیفیت کمتر در بازار کشور عرضه شده‌اند و اغلب نمونه های موجود در بازار غیر اورجینال و تقلبی هستند. به همین دلیل ما توصیه می‌کنید برای نگهداری بهتر از باتری آیفون ریسک استفاده از این گجت ها را نپذیرید و فقط در شرایط خاصی که واقعا راهی به غیر از بکارگیری آن ندارید، از آن ها استفاده کنید.

گوشی را شب تا صبح به شارژ نزنید!

توصیه بعدی که داریم مربوط به اتصال طولانی مدت و به ویژه شب تا صبح گوشی به شارژر است! قبول داریم که ساختار گوشی های موبایل پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر شده و هم اکنون زمانی که شارژ باطری به 100 درصد برسد، عملا و به طور خودکار انتقال انرژی از شارژر به باتری متوقف می‌شود اما این موضوع بدان معنا نیست که هیچ بار اضافه و استرسی روی باطری گوشی قرار نگیرد! زمانی که شما شب تا صبح گوشی آیفون خود را به شارژ می‌زنید. بعد از فول شارژ شدن باطری انتقال انرژی از شارژر به گوشی متوقف می‌شود، اما چند دقیقه‌ای طول نمی‌کشد که دوباره یک درصد از شارژ باتری گوشی مصرف خواهد شد و در نتیجه مجددا انتقال انرژی از شارژر به گوشی انجام می‌گردد.

وقتی گوشی خود را برای مدت زمان طولانی مثل شب تا صبح به شارژ بزنید، پروسه نام برده شده چندین و چند مرتبه تکرار می‌شود و منجر خواهد شد که استرس کاذبی برای مدت زمان طولانی روی باتری گوشی به وجود آید و از سمت دیگر گوشی برای مدت زمان طولانی در معرض گرما قرار داشته باشد. بنابراین حتی با تدابیری که در نظر گرفته شده هم توصیه می‌کنیم تا حد ممکن برای مدت زمان طولانی و به ویژه شب تا صبح گوشی آیفون خودتان را به شارژ نزنید. البته اپل در iOS 13 قابلیت بسیار جالبی را ارائه کرده که می‌تواند این مشکل را برطرف سازد! این قابلیت با نام Optimize Battery Charging معرفی شده و با فعالسازی آن دیگر مشکلی برای اتصال شب تا صبح گوشی به شارژر نخواهید داشت! اما این قابلیت چطور عمل می‌کند و چطور قابل فعالسازی است؟

برای فعالسازی قابلیت مذکور باید حتما حداقل iOS 13 روی گوشی آیفون شما نصب باشد. اگر این شرایط را دارید به مسیر Settings > Battery > Battery Health بروید و گزینه Optimize Battery Charging را فعال کنید. بعد از فعالسازی این گزینه می‌توانید بدون مشکل شب تا صبح یا برای بازه های زمانی طولانی گوشی را به شارژ بزنید، اما چرا و چگونه؟ وقتی قابلیت نام برده شده فعال شود، گوشی به طور خودکار شرایطی را پیاده سازی خواهد کرد که شارژ باتری آن در دو مرحله انجام گیرد. به عنوان مثال تصور کنید ساعت 12 شب گوشی را به شارژ زده‌اید و یک زنگ هشدار برای ساعت 8 صبح در گوشی فعال کرده باشید. در این شرایط به لطف قابلیت Optimize Battery Charging شارژ باتری گوشی در دو مرحله انجام خواه شد.

مرحله اول بدین صورت است که از ساعت 12 شب شارژ باتری تا 80 درصد انجام شده و متوقف می‌گردد. سپس با توجه به تخمینی که سیستم عامل iOS می‌زند، مرحله دوم شارژ باتری از ساعت معینی (پیش از ساعت 8 که شما زنگ هشدار تنظیم کرده بودید) آغاز خواهد شد و تا قبل از ساعت 8 فول شارژ باتری صورت می‌پذیرد! بدین ترتیب شما گوشی خودتان را از شب تا صبح به شارژ زده‌اید و صحیح هم گوشی را با شارژ فول در اختیار خواهید داشت اما با این وجود عملا بیشتر ساعات شب گوشی هیچ انرژی دریافتی از سمت شارژ نداشته و استرس کاذبی هم بر روی باتری به وجود نمی‌آید. بنابراین یا هیچوقت شب تا صبح گوشی اپل را به شارژ نزنید یا اگر این کار را انجام می‌دهید، حتما قابلیت Optimize Battery Charging را فعال کنید. این مسئله یکی از مهمترین نکات برای نگهداری بهتر از باتری آیفون هاست.

عدم استفاده از گوشی در حین شارژ

یکی از موثرترین مسائلی که عدم توجه به آن می‌تواند خیلی زود مشکلات زیادی را برای باطری گوشی به ارمغان آورد و سبب شود که عمر مفید باطری چند برابر سریعتر به سر آید مربوط به استفاده همزمان از دستگاه در حین شارژ می‌شود. همانطور که قبلا گفتیم پروسه شارژ باطری گوشی های موبایل یک پروسه گرمازاست و خود به خود منجر به تولید گرما می‌شود که این گرما به باتری آسیب می‌رساند. اگر شما در حین این پروسه از گوشی استفاده کنید، منابع سخت افزاری آن تحت فشار قرار گرفته و پردازشگر آن شروع به فعالیت می‌کند و این مسئله هم منجر به ایجاد گرمای بیشتر در گوشی می‌شود. از سمت دیگر بخشی از شارژ باتری هم توسط همین منابع مصرف خواهد شد مدت زمان شارژ باتری گوشی هم بیشتر می‌شود! بدین ترتیب استرس وارد بر باتری و گرمایی که در معرض آن قرار می‌گیرد به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند.

11 روش نگهداری بهتر از باتری آیفون

تجربه ثابت کرده کسانی که عادت به استفاده از گوشی در حین شارژ دارند، خیلی زودتر از سایر افراد با مشکل زود خالی شدن شارژ باتری و از دست رفتن توان اولیه آن مواجه خواهند شد. بنابراین اگر به فکر نگهداری بهتر از باتری آیفون خود هستید، به هیچ عنوان در حین شارژ از گوشی استفاده نکنید. انجام این کار حتی می‌تواند در مواقع خاصی که باتری گوشی شما با یک نمونه تقلبی تعویض شده باشد یا از شارژر نامرغوب استفاده کنید منجر به بروز حوادثی مثل انفجار باتری و آتش گرفتن آن شود. بنابراین هیچوقت در حین شارژ کردن باطری از آن استفاده نکنید.

نگهداری بهتر از باتری آیفون با شارژ در حالت خاموش

احتمالا تا به اینجای مطلب متوجه شده‌اید که استرسی وارد بر باتری و گرما از اصلی ترین عواملی هستند که می‌توانند روی عمر آن و کیفیت عملکردش تاثیر مستقیم بگذارند! بنابراین اگر این دو مورد کنترل شوند عملا نگهداری بهتر از باتری آیفون هم امکانپذیر خواهد شد. یکی از بهترین و موثرترین روش هایی که در این راستا قادر به استفاده از آن خواهید بود مربوط به خاموش کردن گوشی در حین اتصال به شارژر می‌شود. وقتی گوشی شما در حین شارژ خاموش باشد، عملا باتری انرژی مصرفی ندارد و فقط انرژی در حال تزریق به آن خواهد بود که این امر سرعت شارژ باتری و مدت زمان قرارگیری آن در شارژ را کاهش می‌دهد.

از سمت دیگر فعال نبودن سایر قطعات سخت افزاری گوشی منجر می‌شود که گرمایی هم از سمت این قطعات تولید نگردد و در نتیجه پروسه شارژ باتری در حالت خنک تری انجام گیرد و بدین ترتیب هم از استرس وارد بر باطری کاسته شود. بنابراین اگر در حالت خاموش گوشی خود را به شارژ بزنید، سریع‌تر شاهد شارژ شدن باتری گوشی خواهید بود و از سمت دیگر استرس وارد بر باطری هم به حداقل مقدار ممکن می‌رسد. توصیه داریم برای دستیابی به بهترین نتیجه علاوه بر اینکه گوشی خود را برای شارژ کردن خاموش می‌کنید، آن را در مکان خنکی قرار دهید و شارژ باتری را در بازه 30 الی 80 درصدی انجام دهید. بدین ترتیب واقعا نگهداری بهتر از باتری آیفون امکانپذیر می‌شود.

تعویض باتری گوشی اپل

ماهیت باتری های لیتیوم یونی و پلیمری طوری است که سرانجام بخش قابل ملاحظه‌ای از ظرفیت اسمی و اولیه خودشان را از دست می‌دهند و راهی برای جلوگیری کامل از بروز این مشکل وجود دارد. روش ها و نکاتی که ما به آن ها اشاره داشتیم فقط می‌توانند سرعت از دست رفتن عمر مفید باتری و کاهش شدید کیفیت شارژدهی را آن را به حداقل برسانند. عموما در حالت عادی باتری لیتیوم یونی یا پلیمری یک آیفون می‌تواند تقریبا 1.5 الی 2 سال به خوبی انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند و بعد از این بازه زمانی کاربر کاملا متوجه ضعف باتری گوشی در شارژدهی می‌شود.

در اینگونه مواقع که با مشکل زود خالی شدن شارژ باتری رو به رو می‌شود ابتدا سعی کنید از روش ها و ترفند هایی که در مقاله “افزایش شارژدهی باتری گوشی با بهترین ترفند ها” معرفی کردیم قدرت شارژدهی باطری گوشی اپل خود را افزایش دهید اما اگر این روش ها هم تاثیر مثبت چندانی نداشتند، راهی به غیر از تعویض باتری گوشی ندارید. در تعویض باطری گوشی یک مسئله خیلی مهم است که مربوط به اورجینال و اصل بودن باطری جدیدی می‌شود که در گوشی شما نصب خواهد شد. همیشه باید برای تعویض باتری آیفون های اپل از سرویس تعمیرکاران و مراکز تعمیر قابل اعتماد و مطمئن استفاده کنید.

تجربه تعمیرکار، ابزارهایی که وی از آن ها استفاده می‌کند، ارائه ضمانت و گارانتی، سرعت عمل تعمیرات و هزینه تعمیر هم مطمئنا از دیگر مسائل مهمی هستند که باید به آن ها توجه ویژه داشته باشید. اگر کار از کار گذشته و گوشی آیفون شما خیلی زود به زود شارژ خالی می‌کند بهتر است به فکر تعویض باتری گوشی باشید. می‌توانید بدین منظور از خدمات مرکز تعمیرات تخصصی آداک فیکس استفاده کنید که تعویض باطری گوشی های اپل را با کمترین قیمت، تضمین اورجینال بودن باتری و گارانتی 30 روزه کیفیت تعمیرات انجام می‌دهد. بعد از تعویض باتری حتما روش های نگهداری بهتر از باتری آیفون را به عنوان یک معیار در نظر بگیرید.

چگونه از باتری ایفون محافظت کنیم؟ نکات مهم در نگهداری باتری آیفون و افزایش بازده

باتری آیفون های اپل هم مثل دیگر گوشی های موبایل یا از نوع لیتیوم یونی است و یا می‌تواند از نوع لیتیوم پلیمری باشد! این نوع باتری ها به مرور زمان کیفیت عملکرد خود را از دست می‌دهند و متاسفانه راهی هم برای جلوگیری از بروز این مشکل وجود ندارد.، اما با ترفندهای خاصی می‌تواند نگهداری و مراقبت بهتری در باطری آیفون به عمل آورد و طول عمر مفید آن را افزایش داد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نکات مهمی اشاره کنیم که در نگهداری باتری آیفون و افزایش بازده و طول عمر مفید آن موثر خواهند بود.

نگهداری باتری آیفون : مقدمه

قبل از اینکه به روش های موثر در مراقبت و نگهداری کردن از باتری آیفون های اپل اشاره داشته باشیم بهتر است کمی در رابطه با ماهیت باطری های قابل شارژی که این روزها در گوشی های موبایل و آیفون های اپل مورد استفاده قرار می‌گیرند صحبت کنیم و همچنین شما را با برخی از اصطلاحات رایج این حوزه آشنا نمایید. باتری هایی که این روزها در گوشی های اپل یا هر یک از گجت های الکترونیکی مشابه دیگر به کار گرفته می‌شوند از نوع لیتیوم یونی و پلیمری هستند. این نوع باتری ها علیرغم تصور اغلب کاربران به شدت به نگهداری و مراقبت نیاز دارند. به همین جهت بهتر است شما با روش های مراقبت و نگهداری باتری آیفون آشنا باشید. قبل از ارائه توضیحات بیشتر شما را با برخی از مهمترین اصطلاحاتی که باید در مورد آن ها اطلاعات داشته باشید آشنا می‌کنیم:
•    ظرفیت اسمی باتری: ظرفیت اسمی باتری در واقع همان ظرفیتی است که به عنوان ماکسیمم ظرفیت باتری هر گوشی در زمان تولید معرفی می‌شود. برای مثال وقتی گفته می‌شود گوشی باتری 4000 میلی آمپر ساعتی دارد، منظور ظرفیت اسمی آن است.
•    ظرفیت واقعی باتری: ظرفیت واقعی باتری گوشی های موبایل در واقع همان ظرفیت اصلی است که باتری گوشی در لحظه دارد. این ظرفیت در مقایسه با ظرفیت اسمی باطری کمتر خواهد بود و به مرور زمان هم کم و کمتر می‌شود. به همین دلیل است که شما بعد از مدتی استفاده از گوشی احساس می‌کنید قدرت شارژدهی باتری آن تضعیف شده  مثل قبل نیست!
    عمر مفید باتری: هر باتری لیتیوم یونی یا پلیمری عمر مفید مشخصی دارد. عمر مفید به بازه زمانی گفته می‌شود که ظرفیت اسمی باتری به قدری کاهش یابد که باتری موبایل دیگر توانایی خود در تامین موثر انرژی مورد نیاز دستگاه را از دست دهد. عموما عمر مفید باتری های لیتیوم یونی و پلیمری چیزی در حدود 1.5 الی 2 سال است و به تعداد سیکل های شارژی بستگی دارد که طی می‌شوند.

بنابراین حالا می‌دانید که باتری های لیتیوم یونی و پلیمری که در گوشی های موبایل و آیفون های اپل مورد استفاده قرار می‌گیرند یک ظرفیت اولیه دارند که به آن ظرفیت اسمی گفته می‌شود و به مرور زمان از مقدار آن کاسته می‌شود. زمانی که مقدار ظرفیت اسمی باطری گوشی به میزانی کاهش یابد که دیگر آن باطری نتواند به خوبی و به صورت موثر انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند، اصطلاحا می‌گوییم عمر مفید باتری به پایان رسیده است. پس حالا با مفهوم ظرفیت اسمی و عمر مفید باتری گوشی ها به طور کامل آشنا شدید. اما منظور از مراقبت و نگهداری باتری آیفون چیست؟

کاهش ظرفیت اسمی باتری های لیتیوم یونی و پلیمری با گذر زمان و قرار گرفتن دستگاه در سیکل های شارژ مختلف امری اجتناب‌ناپذیر است، یعنی هیچ راهی برای متوقف کردن آن وجود ندارد چون این مسئله به ماهیت و ساختار باطری های لیتیوم یونی و پلیمری مربوط می‌شود! اما راه ها و نکاتی وجود دارند که با در نظر گرفتن آن ها قادر خواهید بود سرعت کاهش ظرفیت اسمی باتری های مذکور را به حداقل برسانید و بدین ترتیب دیرتر با مشکل زود خالی شدن شارژ باطری و تمام شدن عمر مفید آن مواجه گردید. به این روش ها و نکات اصطلاحا روش های مراقبت و نگهداری باتری آیفون گفته می‌شود. در ادامه این مطلب به معرفی موثرترین این روش ها می‌پردازیم. بنابراین با پاورسل همراه باشید.

1. استفاده از شارژ اورجینال و فابریک

یکی از مهمترین نکاتی که باید برای مراقبت از باطری گوشی های موبایل و آیفون های اپل به آن توجه کنید مربوط به بکارگیری شارژر اورجینال و فابریک می‌شود. به هیچ عنوان از شارژرهای غیر اورجینال یا شارژرهای ارزان قیمت بازار برای شارژ کردن باتری آیفون استفاده نکنید. متاسفانه نمونه های تقلبی زیادی از شارژر گوشی ها در بازار موجود هستند و پیدا کردن یک شارژر اصل و اورجینال هم دیگر ساده نیست. اگر می‌خواهید یک شارژر جدید برای گوشی اپل خود خریداری کنید حتما نزد فروشندگانی مراجعه نمایید که قابل اعتماد و مطمئن هستند یا در ازای اورجینال بودن شارژر ارائه شده گارانتی می‌دهند.

اما استفاده از شارژر فابریک و اورجینال دقیقا چطور می‌تواند در نگهداری باتری آیفون موثر باشد؟ اپل در ساخت شارژر های اصلی آیفون ها استانداردهای خاصی را رعایت می‌کند که متاسفانه در طراحی شارژر های ارزان قیمت هیچ توجهی به این استانداردها نمی‌شود. این امر می‌تواند منجر به افزایش استرس وارد بر باتری گوشی و آسیب دیدن آن گردد. به عنوان مثال تصور کنید در شدت جریان ورودی به باتری گوشی از شارژر نوسان ایجاد شود! این نوسان می‌تواند به شدت روی عملکرد باطری، کیفیت شارژ شدن آن و طول عمر مفیدش تاثیرگذار باشد. در خیلی از مواقع حتی بکارگیری شارژر های تقلبی منجر به بروز حوادث جبران ناپذیری مثل آنش گرفتن و انفجار باتری هم شده است. بنابراین اگر به فکر مراقبت و نگهداری باتری آیفون هستید، فقط از شارژر اورجینال فابریک گوشی استفاده کنید.

2. عدم استفاده از شارژر فندکی و پاوربانک

نکته بعدی که توصیه داریم حتما به آن توجه داشته باشید مربوط به عدم بکارگیری شارژر های فندکی خودرو و همچنین پاوربانک می‌شود. البته باید اشاره کنیم که پاوربانک ها و شارژرهای فندکی هم وجود دارند که بسیار با کیفیت هستند و استفاده از آن ها هیچ آسیبی به باتری گوشی وارد نکند، اما این نمونه از ابزارهای نام برده شده عموما در بازار کشورمان یافت نمی‌شوند و اگر هم وجود داشته باشد قیمت بسیار گزافی دارند و کسی به دنبال خرید آن ها نمی‌رود! بنابراین با توجه به این موضوع و همچنین دردسرهای تشخیص و اطمینان از اورجینال و با کیفیت بودن پاوربانک و شارژر فندکی توصیه داریم کلا از این محصولات برای شارژ کردن باطری گوشی اپل استفاده نکنید.

شارژر های فندکی و پاوربانک ها هم مثل آداپتور شارژر عمل می‌کنند و یک شدت جریان و ولتاژ خروجی مشخص دارند که انتقال انرژی الکتریکی با توجه به آن صورت می‌پذیرد. متاسفانه در اغلب مواقع این شدت جریان و ولتاژ خروجی پاوربانک ها با مقادیر مورد نیاز آیفون ها سازگار نیست و از سمت دیگر عموما نوسانات شدت جریان و ولتاژ خروجی پاوربانک ها و شارژر های فندکی بسیار بالاست و این موارد می‌تواند به شدت روی عملکرد باطری گوشی تاثیر منفی بگذارد. بنابراین اگر به فکر مراقبت و نگهداری باتری آیفون خود هستید، توصیه داریم هیچوقت از پاوربانک و شارژ فندکی برای شارژ کردن باطری آن استفاده نکنید.

3. کاهش مدت زمان شارژ

یکی دیگر از روش های موثری که طبق تحقیقات دانشمندان می‌تواند به طرز قابل ملاحظه روی عمر مفید باتری گوشی ها تاثیرگذار باشد مربوط به کاهش مدت زمان شارژ می‌شود. یعنی به جای اینکه گوشی خود را 1.5 ساعت به شارژ بزنید تا باتری آن از 0 تا 100 درصد شارژ شود، زمانی که باتری گوشی حدود 30 درصد شارژ دارد آن را به شارژ متصل کنید و بعد از 30 دقیقه که باتری گوشی حدود 80 درصد شارژ شد آن را از شارژ جدا نمایید. بدین ترتیب مدت زمان یا همان بازه زمانی که باطری گوشی شما در شارژ قرار گرفته کاهش پیدا می‌کند و این مسئله به عنوان یکی از مهمترین نکات و روش های موثر در مراقبت از باتری آیفون های اپل شناخته می‌شود. اما کوتاه کردن مدت زمان شارژ باطری چطور می‌تواند منجر به این امر شود؟

زمانی که گوشی به شارژ زده شده، استرس قابل ملاحظه‌ای به باتری آن وارد می‌شود که ناشی از فعل و انفعالات شیمیایی درون باتری خواهد بود. از سمت دیگر این فعل و انفعالات و همچنین انتقال بار الکتریکی از شارژر به باطری منجر به تولید گرما می‌شود. هرچقدر باطری برای مدت زمان طولانی تری در شارژ قرار گیرد، برای مدت زمان بیشتری هم تحت اثر مستقیم گرما و همچنین استرس قرار خواهد داشت و این مسئله می‌تواند منجر به کاهش سریع تر ظرفیت اسمی باتری و اتمام عمر مفید آن شود. بنابراین وقتی شما بازه زمانی شارژ کردن باطری را کاهش می‌دهید، عملا بخش قابل ملاحظه‌ای از استرس وارد بر باطری را از بین خواهید برد و به طول عمر بیشتر آن کمک می‌کنید. پس یکی دیگر از روش های موثر در مراقبت و نگهداری باتری آیفون مربوط به کاهش مدت زمان شارژ می‌شود.

بیشتر بخوانید  Apple iPhone SE 2022: شایعات، درزها، اخبار، تحلیل ها و موارد دیگر

4. عدم استفاده از فست شارژ 

این روزها استفاده از تکنولوژی که تحت عنوان شارژ سریع یا فست شارژ شناخته می‌شود کاملا در بین کاربران و گوشی های مختلف رواج یافته است. به لطف این تکنولوژی می‌توان باطری گوشی های موبایل را سریع تر از حالت عادی و قبل شارژ کرد. در این میان گوشی های موبایل و آیفون های اپل را می‌توان از این نظر به دو دسته مختلف طبقه‌بندی کرد. دسته اول گوشی هایی هستند که از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند و شارژ فابریک و اورجینال آن ها این قابلیت را ارائه کرده است و دسته دوم گوشی هایی هستند که از این قابلیت پشتیبانی به عمل نمی‌آورند و یک شارژر معمولی دارند. استفاده از فست شارژ در گوشی های دسته اول که طبق استانداردهای ارائه شده شرکت سازنده از این قابلیت پشتیبانی به عمل می‌آورند هیچ مشکلی ندارد و به عقیده ما نمی‌تواند آسیبی به باتری گوشی بزند، اما استفاده از این تکنولوژی در گوشی هایی که از قابلیت مذکور پشتیبانی به عمل نمی‌آورند می‌تواند دردسرساز شود!

برای مثال دیده شده برخی کاربران در آیفون های قدیمی تر اپل مثل آیفون 6 یا آیفون 8 از شارژر هایی استفاده می‌کنند که ولتاژ خروجی و شدت جریان بالاتری را ارائه کرده‌اند و بدین ترتیب امکان شارژ شدن سریعتر باطری موبایل را فراهم می‌آورند. استفاده از این ترفند سبب می‌شود که باطری گوشی زودتر از حالت عادی شارژ شود اما به مرور تاثیر مخرب قابل ملاحظه‌ای روی باطری خواهد داشت چون شدت جریان و ولتاژ افزایش یافته ورودی به باطری به شدت تنش و استرس وارد بر آن را افزایش خواهد داد و حتی در یک بازه زمانی کوتاه می‌تواند منجر به فاسد شدن باطری و به سر آمدن عمر مفید آن شود. این یک نکته مهم در مراقبت و نگهداری باتری آیفون است.

عدم استفاده از فست شارژ 

بنابراین هیچوقت در گوشی های اپل یا هر گوشی اندرویدی از شارژر هایی که قابلیت فست شارژ را به طور غیر رسمی ارائه کرده‌اند یا از ولتاژ و شدت جریان بیشتری دارند استفاده نکنید. انجام این کار ممکن است تا چند مرتبه بازدهی امیدوار کننده برایتان داشته باشد چون آسیب های وارد بر باتری زود بروز نمی‌دهند و ممکن است تا چند روز نمایان نشوند، اما پس از مدت زمانی در حدود یکم هفته اثر مخرب بکارگیری شارژرهای این چنینی نمایان می‌شود و شما با وضعیتی رو به رو خواهید شد که باتری گوشی دیگر توان تامین درست انرژی مورد نیاز دستگاه را ندارد و تعویض باتری آیفون الزامی می‌شود.

5. خنک نگه داشتن بدنه گوشی در حین شارژ

همانطور که قبلا هم اشاره داشتیم شارژ باطری گوشی های موبایل یک پروسه گرمازاست و می‌تواند گرمای زیادی تولید کند. اگر دقت کرده باشید وقتی گوشی را به شارژ می‌زنید بدنه آن داغ می‌شود! این گرما به دلیل شدت جریان الکتریکی است که از شارژر به باطری منتقل می‌شود. همچنین فعل و انفعالات شیمیایی درون خود باطری هم روی این مسئله تاثیرگذار خواهد بود و منجر به افزایش گرمای وارد بر باتری می‌شود. بنابراین داغ شدن بدنه گوشی ها در زمان شارژ امری طبیعی خواهد بود و راهی برای جلوگیری از وقوع آن وجود ندارد. اما همانطور که می‌دانید گرما به شدت روی عملکرد باطری موبایل و سلامت آن تاثیرگذار خواهد بود! گرمای زیاد و طولانی می‌تواند ظرفیت اسمی باطری را با سرعت بیشتر کاهش دهد.

با توجه به این موضوع طبیعتا خنک نگه داشتن بدنه گوشی در حین شارژ می‌تواند به عنوان یکی دیگر از موثرتری روش های مراقبت و نگهداری باتری آیفون در نظر گرفته شود. اما چطور می‌توان بدنه گوشی را در شرایطی که به شارژر متصل است خنک نگه داشت؟ برای انجام این کار می‌توانید از چند ترفند خاص استفاده کنید. برای مثال همیشه زمانی که گوشی به شارژ زده شده آن را  در محیط خنکی قرار دهید. قرار دادن گوشی در مجاورت پنکه یا باد کولر می‌تواند واقعا موثر باشد و منجر گردد که گرمای تولید شده بدنه گوشی خیلی زود از بین برود و استرس کمتری در حین شارژ باطری دستگاه به آن وارد شود. بنابراین همیشه سعی کنید برای مراقبت و نگهداری باتری آیفون در زمان شارژ بدنه آن را خنک نگه دارید.

6. عدم اتصال گوشی به شارژر از شب تا صبح!

با توجه به توضیحاتی که تا به اینجای کار ارائه کردیم احتمالا کاملا متوجه شده‌اید که قرارگیری باطری گوشی برای بازه زمانی طولانی در شارژ می‌تواند منجر به افزایش استرس وارد بر آن و در نتیجه آسیب دیدنش شود. متاسفانه خیلی از ما کاربران عادت دارید گوشی های خود را از شب تا صبح به شارژ می‌زنیم! این مسئله می‌تواند وضعیت پراسترسی را برای باطری گوشی به وجود آورد و منجر به کاهش سریعتر ظرفیت اسمی آن شود، اما چرا و چگونه؟ تصور کنید باطری گوشی خود را ساعت 12 شب به شارژ زده‌اید و به خواب می‌روید! باتری گوشی شما نهایتا ظرف 2 ساعت فول شارژ خواهد شد و مابقی ساعات شب، فقط استرس ناشی از اتصال شارژر به باطری در این قطعه تحمل می‌شود!

شاید در پاسخ به این مسئله بگویید که نسخه های جدید سیستم عامل اندروید و iOS به گونه‌ای هوشمندانه طراحی شده‌اند که به محض فول شارژ شدن باطری گوشی، انتقال انرژی از شارژ به باتری را قطع می‌کنند! خب این ادعا صحیح است اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که بعد از اینکه انتقال انرژی از شارژ به گوشی متوقف شد و 1 درصد از شارژ باطری گوشی مصرف شد چه می‌شود؟! در این شرایط دوباره انتقال انرژی از شارژ به باطری انجام می‌گردد تا باتری گوشی 100 درصد شارژ شود. حالا به نظر شما این پروسه و سیکل خالی شدن 1 درصد از باطری و فول شارژ دوباره آن از شب تا صبح چند مرتبه تکرار می‌شود؟! مطمئنا تعداد این دفعات بسیار بالاست! همین امر است که می‌تواند استرس وارد بر باطری گوشی را به شدت افزایش دهد.

بنابراین توصیه داریم تحت هیچ شرایطی باتری گوشی موبایل خودتان را برای مدت زمان شب تا صبح به شارژ نزنید. شارژ باطری گوشی بهتر است در بازه های زمانی کوتاه انجام گیرد و هیچ لزومی هم ندارد که قبل از اتصال گوشی به شارژر، مقدار شارژ باتری آن کاملا خالی شده باشد یا به نزدیک صفر برسد! همچنین لزومی هم وجود ندارد که باطری گوشی حتما تا 100 درصد شارژ شود! با در نظر گرفتن این مسئله و عدم اتصال گوشی به شارژ برای بازه ها زمانی طولانی مثل شب تا صبح می‌تواند کمک قابل ملاحظه‌ای به عمر مقید آن کنید و مراقبت و نگهداری باتری آیفون را به بهترین شکل انجام دهید.

7. استفاده از قابلیتOptimize Battery Charging

اپل در iOS 13 یک قابلیت جدید را معرفی کرده که با نام Optimize Battery Charging شناخته می‌شود. این قابلیت کاربردی می‌تواند سبب گردد که در مواقع خاص شما بتوانید باطری گوشی خود را بدون اینکه استرسی به آن وارد شود برای بازه های زمانی طولانی (مثل شب تا صبح) به شارژ بزنید. این قابلیت فقط در آیفون هایی قابل استفاده است که حداقل از iOS 13 بهره‌مند باشند. برای فعالسازی آن هم کافیست به مسیر Settings > Battery > Battery Health بروید و گزینه Optimize Battery Charging را فعال کنید. اما این گزینه دقیقا چه کاری انجام می‌دهد و چطور می‌تواند روشی موثر در نگهداری باتری آیفون و افزایش طول عمر مفید آن باشد؟

استفاده از قابلیتOptimize Battery Charging 

وقتی قابلیت نام برده شده در یک آیفون فعال گردد و گوشی برای مثال از ساعت 12 شب به شارژر متصل شود و زنگ هشداری برای ساعت 7 صبح در آن تنظیم شده باشد، بستر خودکاری پیاده سازی خواهد شد که از فول شارژ باطری در طول شب جلوگیری می‌کند! این بستر و رویکرد نرم افزاری سبب می‌شود که ابتدا باتری گوشی در ساعات اولیه اتصال آیفون به شارژ حدود 70 درصد شارژ گردد. برای مثال اگر گوشی ساعت 12 شب به شارژ زده شده باشد، ممکن است تا 1 شب به 70 درصد شارژ برسد. در این لحظه قابلیت Optimize Battery Charging به طور کامل دریافت انرژی از شارژر را تا ساعت مشخصی از صبح متوقف می‌کند.

برای مثال اگر زنگ هشدار آیفون شما برای ساعت 7 صبح تنظیم شده باشد، سیستم عامل iOS به طور هوشمندانه درک خواهد کرد که شما ساعت 7 صبح نیاز دارید گوشی خودتان را با باطری فول شارژ شده مورد استفاده قرار دهید. بنابراین با محاسبات دقیق چند ساعت یا دقیقه پیش از زنگ هشدار تنظیم شده شما، دوباره انتقال انرژی از شارژر به باطری را آزاد خواهد کرد و بدین ترتیب شارژ باطری گوشی در دو مرحله از صفر تا صد درصد انجام می‌شود و هیچ استرسی هم به باتری وارد نخواهد شد. استفاده از این قابلیت می‌تواند به شدت روی مراقبت و نگهداری باتری آیفون تاثیرگذار باشد، به ویژه اگر شما عادت به اتصال طولانی مدت گوشی به شارژ داشته باشید!

8. عدم استفاده از گوشی در حین شارژ

یکی دیگر از مهمترین نکاتی که باید در حین شارژ باطری گوشی های موبایل و برای محافظت از باتری و جلوگیری از آسیب دیدن این قطعه در نظر بگیرید مربوط به عدم استفاده از دستگاه در حین شارژ می‌شود. متاسفانه خیلی از ما عادت داریم مادامی که گوشی به شارژ زده شده از آن استفاده می‌کنیم. در برخی مواقع حتی دیده شده برخی کاربران تسک های سنگینی را در این شرایط اجرا می‌کنند که این مسئله می‌تواند به شدت روی افت ظرفیت اسمی باطری گوشی تاثیر منفی بگذارد. اما چرا نباید در حین شارژ از گوشی استفاده کرد؟

همانگونه که چندین مرتبه تا اینجای مطلب توضیح دادیم، پروسه شارژ باطری گوشی های موبایل به دلیل فعل و انفعالات داخل باطری و همچنین انتقال بار الکتریکی از شارژ به گوشی یک پروسه گرمازاست. از سمت دیگر گرما اصلی ترین دشمن باتری های لیتیوم یونی و پلیمری محسوب می‌شود و می‌تواند سرعت از دست رفتن ظرفیت اسمی باطری و به سر آمدن طول عمر مفید آن را به شدت افزایش دهد. حال تصور کنید در این پروسه، استفاده از گوشی هم انجام گیرد. در این شرایط دو مسئله عمده رخ می‌دهد! مسئله اول این است که با توجه به تسکی که در حال انجام آن هستید، منابع سخت افزاری گوشی مورد استفاده قرار خواهند گرفت و این منابع برای کارکرد انرژی باطری را مصرف می‌کنند!

یعنی از یک سمت انرژی به باطری تزریق و از سمت دیگر از باتری خارج می‌شود و بدین ترتیب علاوه بر افزایش استرس وارد بر باطری، سرعت شارژ شدن آن هم کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و شما باید مدت زمان بیشتری را برای شارژ شدن باطری گوشی خود صرف کنید. اما مسئله دوم و مهمتر این است که عملکرد قطعات سخت افزاری گوشی منجر به تولید گرمای بیشتر خواهد شد و بدین ترتیب بدنه گوشی به مراتب داغ تر از حالت عادی می‌شود و این مسئله هم منجر به کاهش سرعت شارژ و هم منجر به افزایش تنش و استرس وارد بر باطری خواهد شد. اگر شما تسک های سنگینی را در حین شارژ شدن باطری گوشی اجرا کنید (مثلا گیمی مثل پابجی موبایل را در گوشی انجام دهید) باتری دستگاه به شدت تحت فشار و گرما قرار خواهد گرفت و این مسئله می‌تواند آسیب های جدی را به آن وارد نماید. بنابراین اگر به فکر مراقبت و نگهداری باتری آیفون خود هستید به هیچ عنوان در حین شارژ از گوشی استفاده نکنید.

9. خاموش کردن گوشی در حین شارژ

اگر می‌خواهید شارژ باطری گوشی شما به بهترین شکل ممکن و با کمترین استرس انجام شود، گوشی خود را قبل از اتصال به شارژر خاموش کنید و در این حالت آن را به شارژ بزنید. زمانی که گوشی خود را خاموش می‌کنید، عملا هیچ یک از قطعات سخت افزاری دستگاه فعال نخواهند بود و بدین ترتیب انرژی باتری همزمان با شارژ شدن مصرف نمی‌شود و هیچ استرسی از این جهت روی باتری قرار نخواهد داشت. از سمت دیگر مصرف نشدن شارژ باطری منجر به افزایش سرعت شارژ شدن آن می‌شود. ضمن اینکه در این حالت گرمای کمتری هم تولید خواهد شد و در مجموع ایده‌آل‌ترین شرایط برای شارژ باتری گوشی فراهم خواهد آمد.

پس اگر به فکر نگهداری و مراقبت از باطری آیفون خود هستید سعی داشته باشید که همیشه در حالت خاموش گوشی را به شارژ بزنید. حتی روشن گذاشتن دستگاه و فعالسازی حالت پرواز (Airplane Mode) در حین شارژ هم می‌تواند روشی موثر برای افزایش سرعت شارژ باطری و کاهش تنش و استرس وارد بر آن باشد. البته مشخصا این حالت همیشه قابل استفاده نیست چون در برخی مواقع کاربر به گوشی خود نیاز دارد و نمی‌تواند آن را خاموش کرده و چند ساعت در همین حالت رها کند، اما اگر شرایط لازم برای انجام این کار در گوشی شما فراهم است، حتما برای مراقبت از باطری از این روش کارآمد استفاده کنید.

10. قرار ندادن گوشی در معرض گرما 

همانطور که قبلا هم اشاره داشتیم گرما از اصلی ترین عواملی است که می‌تواند به باتری های لیتیوم یونی و پلیمری آسیب بزند. در بررسی های مشخص شد که گرما می‌تواند افت ظرفیت اسمی باطری گوشی های موبایل را تسریع دهد و حتی در برخی مواقع منجر به خالی شدن بدون دلیل و ناگهانی کل شارژ باطری شود! بنابراین اگر مراقبت و نگهداری باتری آیفون برایتان اهمیت دارد، سعی کنید از هر ترفند و روشی برای قرار گرفتن باطری گوشی در معرض گرما جلوگیری به عمل آورید. به عنوان مثال هیچوقت گوشی را در مجاورت گرمای بخاری، شومینه و غیره قرار ندهید یا در فصل تابستان گوشی را در فضای سته مثل خودرو رها و روی داشبورد یا صندلی آن رها نکنید!

با در نظر گرفتن این مسئله قادر خواهید بود که بازده باتری گوشی موبایل خودتان را به حداکثر مقدار ممکن برسانید. در صورتی که گرما مستقیما به گوشی منتقل شود، باتری آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد و قعل و انفعالات شیمیایی در آن رخ می‌دهند که منجر به کاهش سریع تر ظرفیت اسمی باتری و عمر مفید آن می‌شوند. در برخی مواقع که شدت گرمای محیط زیاد بوده و باتری گوشی قادر به خنک شدن نباشد، ممکن است قسمتی از شارژ باطری بدون دلیل خالی شود یا حتی در برخی مواقع دیده شده که کل شارژ باطری موبایل به یک باره و بدون دلیل خالی می‌شود. پس به هیچ وجه گوشی موبایل خود را در معرض مستقیم گرما قرار ندهید تا به باتری آن آسیبی وارد نشود.

11. بهینه سازی تنظیمات گوشی اپل

آخرین نکته‌ای که توصیه داریم به آن توجه ویژه داشته باشید مربوط به بهینه سازی تنظیمات آیفون می‌شود. تنظیمات نرم افزاری ارائه شده در گوشی های موبایل مختلف از جمله آیفون های اپل به گونه‌ایست که می‌توانند مستقیما روی نگهداری و مراقبت از باطری تاثیرگذار باشند اما چطور؟ هرچقدر تعداد دفعاتی که باطری گوشی یک سیکل شارژ را طی کند بیشتر شود، مقدار کاهش ظرفیت اسمی باطری آن هم بیشتر می‌شود. پس با کاهش تعداد دفعات شارژ باتری گوشی می‌توان منجر به افزایش عمر مفید آن شد. اما چطور باید تعداد دفعات شارژ باتری را کم کنیم؟

در اینجاست که اهمیت بهینه سازی تنظیمات گوشی اپل یا هر گوشی موبایل دیگری نمایان می‌شود. هرچقدر تنظیمات گوشی شما بهینه تر باشند، مصرف شارژ باطری کمتر می‌شود و در نتیجه شما طی یک بازه زمانی مشخص، تعداد دفعات کمتری را برای اتصال گوشی به شارژ نیاز خواهید داشت. بهینه سازی تنظیمات آیفون می‌تواند به شیوه های مختلف صورت پذیرد. تنوع آپشن ها و گزینه هایی که بدین منظور قادر به استفاده از آن ها خواهید بود بسیار زیاد است و طبیعتا در این مقاله نمی‌توانیم به طور کال این روش ها را برایتان معرفی کنیم، اما اگر به خاطر داشته باشید در مقاله “مقابله با خالی شدن شارژ باتری گوشی با چند ترفند ساده” به طور جامع در رابطه با روش هایی که می‌توانند از خالی شدن زود به زود شارژ باطری موبایل جلوگیری کنند صحبت کردیم. بنابراین با در نظر گرفتن این روش های بهینه سازی تنظیمات گوشی قادر خواهید بود که شارژ باطری گوشی موبایل خود را بیشتر نگه دارید و در نتیجه تعداد سیکل های شارژ را کاهش دهید که این موارد در نهایت به مراقبت و نگهداری باتری آیفون کمک می‌کنند. همیشه سعی کنید برای دستیابی به بهترین بازده در گوشی تمام تنظیمات آن را با دقت بررسی و بهینه نمایید.
تعویض باتری گوشی اجتناب ناپذیر است!

تمام روش هایی که تا به اینجای کار نام بردیم از آن دسته روش هایی هستند که فقط منجر به ایجاد بستر مناسب برای مراقبت بهتر از باتری گوشی می‌شوند و می‌توانند سرعت کاهش ظرفیت اسمی باطری را کمتر کنند. هیچ کدام از این روش ها نمی‌توانند به طور کامل و همیشگی از کاهش تدریجی ظرفی اسمی باتری آیفون جلوگیری به عمل آورند. بنابراین تحت هر شرایط شما بعد از مدتی با مشکل زود خالی شدن شارژ باتری گوشی رو به رو خواهید شد و در این مرحله تنها راه حل اصلی در تعویض باتری خلاصه می‌شود! برای آشنایی بهتر با زمان مناسب تعویض کردن باطری گوشی های اپل توصیه داریم به مطالعه مقاله “بهترین زمان تعویض باتری گوشی اپل چه زمانی است؟” بپردازید.

از روش هایی که برای مراقبت و نگهداری باتری آیفون (چگونه از باتری ایفون محافظت کنیم) عنوان کردیم استفاده کنید، می‌توانید سرعت سر آمدن عمر مفید باطری را به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید و حالتی ایجاد کنید که اگر قرار بود باطری گوشی بعد از 1.5 سال تعویض شود و عمر مفیدش به پایان برسد، حالا تا 2 سال بدون مشکل بازده مطلوب را در گوشی شما ارائه کند. بنابراین تمام روش هایی که نام بردیم صرفا منجر به به تاخیر انداختن زمان به سر آمدن عمر مفید باتری و کاهش سرعت خالی شدن ظرفیت اسمی آن می‌شوند. متاسفانه به دلیل ماهیت و ساختار باتری های لیتیوم یونی و پلیمری هیچ راهی برای متوقف کردن این امر وجود ندارد. اگر قصد تعویض کردن باطری گوشی موبایل اپل خودتان را دارید حتما از سرویس مراکز تعمیر تخصصی استفاده کنید که در قبال اورجینال بودن باتری گوشی گارانتی ارائه می‌کنند.

نگهداری باتری آیفون : جمع‌بندی

همانگونه که مشاهده کردید در این مقاله به 11 نکته و ترفندی اشاره داشتیم که می‌توانند در مراقبت و نگهداری باتری آیفون یا هر گوشی موبایل دیگری بسیار تاثیرگذار باشند. با توجه به این نکات و در نظر گرفتن آن ها شما می‌توانید عمر مفید باتری گوشی خود را به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش دهید و حالتی ایجاد کنید که کاهش ظرفیت اسمی باطری با سرعت بسیار کمتری انجام گیرد. بنابراین دیرتر نیازمند تعویض باطری گوشی خواهید شد. در نظر داشته باشید که روش ها و نکات نام برده شده صرفا طول عمر باتری گوشی را افزایش می‌دهند و نمی‌توانند از کاهش تدریجی ظرفیت اسمی باطری کاملا جلوگیری کنند. پس تحت هر شرایط بعد از مدت زمان مشخصی تعویض باتری آیفون الزامی خواهد بود و باید برای دستیابی به نتیجه مناسب انجام گیرد. اگر قصد تعویض باطری گوشی آیفون خود را دارید حتما به نکاتی که در مقاله “چگونه از باتری ایفون محافظت کنیم” اشاره کرده بودیم توجه ویژه‌ای داشته باشید.

چگونه از باتری ایفون محافظت کنیم؟ چگونه تا حد امکان سلامت باتری خود را 100% نگه داریم؟

چگونه تا حد امکان سلامت باتری خود را 100% نگه داریم؟

آیفون‌ ها جزو بهترین گوشی‌ های هوشمند بازار هستند که قدرت زیادی در پردازش دارند. علاوه بر این، اپل در ساخت گوشی‌ های هوشمند خود از بهترین متریال‌های موجود استفاده می‌کند. بنابراین می‌توان توقع داشت که با خرید آیفون تا مدت طولانی از آن استفاده کنید. اما عمر طولانی گوشی و باتری نیاز به مراقبت دارد. برای این که بتوانید بیشترین شارژدهی باتری آیفون را در دراز مدت داشته باشید، باید چندین نکته مهم را رعایت کنید. به عنوان مثال هیچگاه آیفون را از شب تا صبح به شارژ نزنید. این نکات به شما کمک می‌کنند تا از گوشی خود مراقبت کنید. برای آشنایی با روش‌های نگهداری از باتری آیفون ادامه این مطلب را از دست ندهید.

چرا باید نگهداری از باتری آیفون در اولیت‌تان باشد؟

درست مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگری، باید در استفاده و نگهداری از آیفون دقت کنید. با وجود این که آیفون‌ها به ویژه آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس ، از دوام بالایی برخوردار هستند، یکی از عمده‌ترین مشکلات آن‌ها در گذر زمان خراب شدن باتری است. اگر در نگهداری از باتری آیفون خود، حتی آیفون 13 بی‌دقتی کنید، ممکن است تا چندین ماه دیگر، سلامت باتری‌ شما تا میزان قابل توجهی کاهش یابد.

بیشتر بخوانید  اپل همچنان بیشتر سود جهانی گوشی های هوشمند را به خانه می برد

هیچ ضمانتی وجود ندارد که آیفون شما تا چه میزان شارژدهی خواهد داشت. اما نکاتی وجود دارند که می‌توانند تاثیر شایانی بر روی سلامت باتری داشته باشند. اگر قصد دارید از آیفون خود بهترین بهره را ببرید و تا مدت‌های طولانی از آن بدون مشکل استفاده کنید، این مطلب برای شما است.

معرفی روش‌های مختلفی برای نگهداری از باتری آیفون

شارژدهی باطری یا همان Battery life به میزان زمانی گفته می‌شود که شما با یک بار شارژ کردن می‌توانید از گوشی خود استفاده کنید. عمر باطری از طرفی دیگر به معنای این است که تا چه بازه زمانی می‌توانید از باتری خود استفاده کنید، بدون این که به تعویض آن نیاز پیدا کنید. اگر برای نگهداری از هر دو سعی کنید نکاتی را رعایت کنید، می‌توانید از محصولات شرکت اپل نهایت استفاده را ببرید.

پیش از معرفی روش‌های نگهداری از باتری آیفون، لازم است بدانید که می‌توانید از طریق همین وب‌سایت، نسبت به خرید محصولات شرکت اپل مانند اپل واچ سری 7 ، اپل واچ SE و آی پد پرو 2021 اقدام کنید. در کنار این محصولات خرید آیپد و خرید ایرپاد پرو در کنار پرداخت قیمت ایرپاد ، قیمت MacBook pro و قیمت اپل واچ به تمامی کاربران پیشنهاد می‌شود.

هیچ وقت 100 درصد نباشید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای نگهداری از باتری آیفون باید رعایت کنید، این است که هیچگاه گوشی خود را 100 درصد شارژ نکنید. بر طبق گفته شرکت اپل ، زمانی که شما حدود 500 مرتبه، گوشی خود را کاملا شارژ کنید، شارژدهی باتری آیفون به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که شارژ گوشی خود را همواره بین 40 تا 80 درصد نگه دارید. با این کار می‌توانید به بهترین شکل نسبت به نگهداری از باتری آیفون اقدام کنید.

آیفون نباید از شب در شارژ بماند؛ قاتل باتری

بسیاری از کاربران به ویژه افرادی که اطلاع زیادی درباره نگهداری از باتری آیفون ندارند، گوشی خود را در طول خواب‌ شان شارژ می‌کنند. این کاربران گمان می‌کنند با استفاده از این روش آسان می‌توانند تا مدت‌ها از گوشی خود استفاده کنند.

در صورتی که شارژ کردن آیفون در طول شب به مدت هفت ساعت یا بیشتر، می‌تواند خسارات جدی به باتری شما وارد کند. برای نگهداری از باتری آیفون باید حتما در ساعاتی که بیدار هستید گوشی خود را شارژ کنید. این نکته به این دلیل اهمیت دارد که اجازه ندهید بیش از 80 درصد شارژ شود، همچنین نگذارید برای مدت طولانی 100 درصد بماند. این کار قاتل باتری آیفون و دیگر گوشی‌های هوشمند است.

ویژگی‌های اضافی را برای داشتن باتری بهتر خاموش کنید

یکی از مهم‌ترین نکات برای نگهداری از باتری آیفون این است که ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که به آن نیاز ندارید را خاموش کنید. از این قابلیت‌ها می‌توان به لوکیشن دستگاه، بلوتوث و … اشاره کرد. این ویژگی‌ها می‌توانند شارژدهی باتری آیفون را کند کنند. همچنین در گذر زمان سبب به وجود آمدن مشکل در باتری آیفون می‌شوند.

تنها از شارژهای اصلی اپل استفاده کنید

بسیاری از شرکت‌هایی به غیر از شرکت اپل، شارژرهای آیفون را تولید و به بازار عرضه می‌کند. این شارژرها کیفیت پایینی دارند و توسط شرکت تولیدکننده آیفون یا همان اپل تایید نمی‌شوند. برای امنیت گوشی و نگهداری از باتری آیفون حتما از شارژر اصلی آیفون استفاده کنید.

از تغییر دمای ناگهانی باتری دوری کنید

از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای نگهداری از باتری آیفون انجام دهید این است که گوشی خود را از دمای بالا دور نگه دارید. با انجام این کار احتمال این که عمر باتری شما به میزان زیادی افزایش پیدا کند، بالا است. همچنین دمای خیلی پایین نیز می‌توانند باعث صدمه دیدن باتری شود. جالب است بدانید که دمای پایین می‌تواند تاثیر زیادی بر روی شارژدهی آیفون داشته باشد. بنابراین آیفون‌تان را از دماهای بالا و پایین برای نگهداری از باتری گوشی دور نگه دارید.

روی کیس مناسب حساب ویژه باز کنید

برای این که بتوانید از باتری آیفون تا مدت طولانی استفاده کنید، باید گوشی خود را از گردوغبار دور نگه دارید. به همین دلیل حتما از یک کیس یا همان قاب مناسب استفاده کنید تا عمر باتری آیفون را افزایش دهید. البته که استفاده از یک کیس مناسب، ویژگی‌های دیگری مانند مراقبت در برابر ضربه نیز دارد.

از باتری خود مراقبت کنید و تا مدت‌ها نیاز به تعویض آن نداشته باشید

نگهداری از باتری آیفون نیاز به رعایت نکاتی دارد که شاید برای بسیاری از کاربران بی‌اهمیت به نظر برسند. به عنوان مثال هیچگاه نباید گوشی خود را شب تا صبح به شارژ بزنید یا سعی کنید شارژ باتری آیفون را همواره در بازه 40 تا 80 درصد نگه دارید. این نکات می‌توانند هم شارژدهی باطری شما را بهبود دهند، هم عمر باطری آیفون را افزایش دهند تا مدت‌ طولانی نیاز به تعویض آن نداشته باشید.

چگونه از آسیب رسیدن به سلامت باتری آیفون خود جلوگیری کنیم؟

روزانه کارهای زیادی وجود دارند که در عین اینکه کوچک و ساده به نظر می‌رسند اما می‌توانند در عمر باتری گوشی ما بسیار تاثیرگذار باشند، بنابراین می‌توانیم با انجام آنها کمک شایانی به بالا بردن عمر باتری خود کنیم.

ما با اقداماتی که روزانه انجام می‌دهیم می‌توانیم آسیب جبران ناپذیری به باتری آیفون خود وارد کنیم. در این مقاله می‌خواهیم برخی از کارهای ساده روزمره را معرفی کنیم که با انجام آنها می‌توان به افزایش سلامت باتری شما کمک کرد.

در هر آیفون، در میان تعداد زیادی از سیلیکون‌ها، خازن‌ها و نقطه‌های لحیم کاری کوچک، یک باتری وجود دارد. این باتری یک منبع مصرفی است و در نهایت تمام می‌شود و برای اینکه عمر باتری قابل قبولی را در گوشی داشته باشیم، نیاز به تعویض باتری خواهد بود.

در حالت ایده‌آل، زمان زیادی داریم تا باتری گوشی ما نیاز به تعویض پیدا کند. بخش Battery Health هم سعی می‌کند با دادن درصدی از صفر تا صد، میزان سلامت باتری را به ما نشان دهد. اما اگر بخواهیم مطمئن شویم که در طولانی‌ترین زمان ممکن از باتری گوشی خود استفاده کرده‌ایم و به قولی درصد باتری هلث را بالا نگه داریم، لازم است بعضی از نکات را در هنگام استفاده از گوشی رعایت کنیم. پس در ادامه با ما باشید تا ببینیم از چه کارهایی باید دوری کنیم که سلامت باتری گوشی ما تا حد ممکن دیرتر کم شود.

دمای بالا، اولین دشمن سلامت باتری

یکی از اقداماتی که می تواند منجر به کاهش سلامت باتری شود گرمای زیاد است. گرما دشمن باتری است. البته سرما هم دوست باتری‌ها نیست و در نتیجه زمان استفاده از باتری را کوتاه‌تر می‌کند، اما این فقط موقتی است تا زمانی که باتری شما دوباره گرم شود.

اپل می‌گوید آیفون شما می‌تواند با خیال راحت تا دمای ۳۵ درجه سلسیوس کار کند. اما فراتر از آن، ممکن است آسیب جبران ناپذیری به باتری وارد شود.

موارد زیادی وجود دارد که ممکن است باعث شود که شما به طور ناخواسته آیفون خود را بیش از حد گرم کنید. قرار دادن آن وقتی که صفحه نمایش گوشی در زیر نور خورشید قرار می‌گیرد، شارژ کردن آن در زیر نور خورشید، یا چسباندن آن در مقابل دریچه گرمایشی در اتومبیل در حین استفاده از نقشه‌ها، همگی از کارهای متداول آسیب زننده به باتری هستند. آیفون شما دارای سیستم های حفاظتی داخلی است تا در این مواقع به طور موقت آیفون شما را غیرفعال کند تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود، اما بهتر است تا جای ممکن پیشگیری شود به جای آنکه کار به آنجا کشیده شود.

یک مورد دیگر که می‌تواند به ایجاد گرما و آسیب رسیدن به باتری منجر شود، اجرای وظایف سنگین با گوشی است که گوشی را داغ می‌کند. برای مثال اگر یک ساعت مداوم در حال اجرای یک بازی سنگین با بالاترین تنظیمات باشید، داغ شدن پردازنده گوشی می‌تواند دمای کلی گوشی و در نتیجه دمای باتری را هم افزایش دهد.

از صفر شدن باتری دوری کنید

یکی دیگر از اقداماتی که کاربران قربانی آن می‌شوند، پایین آوردن بیش از حد درصد باتری گوشی خود است. سال ها پیش، این منطقی بود که بعضی اوقات باتری دستگاه را خالی کرده و سپس آن را به طور کامل شارژ کنیم تا به کالیبره کردن حسگر داخلی کمک کند تا درصد نمایش داده شده دقیق باشد. اما این در باتری‌های مدرن صدق نمی‌کند و نه تنها دیگر نیازی به انجام این کار نیست، بلکه انجام آن باعث آسیب رسیدن به باتری نیز می‌شود. کاهش باتری آیفون به ۰٪ برای باتری شما بسیار مضر است و طول عمر کلی آن را کاهش می‌دهد.

برای داشتن بهترین سلامت باتری، آیفون خود را به طور منظم در طول روز شارژ کنید تا هرگز باتری به طور کامل تخلیه نشود. بهترین حالت شارژ کردن باتری در طول روز این است که میزان شارژ باتری را بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید. پیشنهاد می‌کنیم Optimized Battery Charging در تنظیمات بخش Battery Health را هم خاموش نکنید تا خود آیفون بتواند هم الگوی شارژ کردن شما را تشخیص دهد و هم به گونه‌ای از آداپتر شارژ دریافت کند که به باتری کمترین آسیب برسد.

شرایط نگه‌داری باتری در صورت استفاده نکردن از گوشی

اگر قصد دارید گوشی خود را برای مدت طولانی استفاده نکنید، باتری را با میزان شارژ ۱۰۰٪  رها نکنید. شاید شما قصد نگه‌داری از یک آیفون را دارید تا یا به عنوان بک‌آپ از آن استفاده کنید یا آن را در آینده به شخصی بدهید، پس تا حد امکان باید مراقب بود که به باتری آن آسیبی نرسد. بنابراین قبل از نگه‌داری آیفون، باتری را بین ۵۰ تا ۸۰ درصد شارژ کنید. سپس به طور دوره ای آن را چک کنید و مطمئن شوید که باتری خالی نشده باشد.

نگه‌داری گوشی با شارژ کامل نیز برای باتری نیز مضر است. ضمنا وقتی دستگاه را دوباره بخواهید استفاده کنید، ممکن است متوجه شوید که باتری دیگر مانند گذشته شارژ نگه نمی‌دارد.

در نهایت باید گفت که برای سالم نگه داشتن باتری خود قرار نیست موشک هوا کنید!

ساز و کار باتری‌ها پیچیده است اما برای اینکه بدانیم چطور باتری گوشی خود را سالم نگه داریم نیاز به انجام کارهای پیچیده‌ای نیست. تا زمانی که از اقدامات اساسی ذکر شده در بالا اجتناب کنید، می‌توانید باتری خود را برای مدت طولانی‌تری سالم نگه دارید.

با رعایت احتیاط در استفاده، در حالت معمول باطری گوشی شما ۱۸ تا ۲۴ ماه طول می‌کشد تا درصد سلامت آن به زیر ۸۰٪ برسد. البته اگر خارج از ایران و در کشورهایی زندگی می‌کنید که اپل رسما در آن‌ها حضور دارد، جای نگرانی هم ندارید زیرا وقتی زمان تعویض باتری فرا برسد، این شرکت این کار را به بهترین شکل و با هزینه معقولی انجام خواهد داد. در بازار کشور ما اما تعمیرکنندگان زیادی می‌توانند باتری آیفون شما را تعویض کنند اما فراموش نکنید که چیزی به اسم «باتری اورجینال» یا «باتری اصل» وجود ندارد. اپل قطعه‌های محصولات خودش را به افراد ثالث توزیع نمی‌کند و برای همین هیچ قطعه اصلی از طرف اپل پیدا نخواهید کرد؛ مگر اینکه آن قطعه از روی آیفون دیگری جدا شده باشد.

با توجه به موارد ذکر شده شما چند مورد از آنها را در طول روز رعایت می‌کنید؟ آیا به نظر شما رعایت  همگی موارد بالا کار سختی است یا انجام آنها در طول روز به راحتی ممکن است؟

۱۲ اقدام برای سلامت نگه داشتن باتری آیفون

12 اقدام برای سلامت نگه داشتن باتری ایفون

کاربران آیفون در سراسر جهان هر روز در حال افزایش است اما با همه ویژگی های جدید ، کاربران همیشه نگران این هستند که آیا باتری آیفون آنها در طول روز دوام می آورد یا خیر ؟

آیفون ها و تقریباً هر محصول دیگر اپل از باتری های لیتیوم یونی استفاده می کنند ؛ به دلیل اینکه سریعتر شارژ می شوند ، بیشتر دوام می آورند و وزن کمتری نسبت به باتری های سنتی دارند . اما ظرفیت تمام باتری های لیتیوم یونی با گذشت زمان کاهش می یابد ! به عبارت ساده ، عمر باتری آیفون با افزایش سن دستگاه کاهش پیدا می کند و شما نیز ممکن است با افزایش سن آیفون خود متوجه این موضوع شوید که تعداد دفعات شارژ کردن آیفون شما چند برابر شده و میزان مصرف باتری نیز افزایش پیدا کرده است . در این مواقع است که مفهوم سلامت باتری مطرح می شود .

“عمر باتری ” در واقع مدت زمانی است که دستگاه قبل از نیاز به شارژ مجدد کار می کند . “طول عمر باتری” مدت زمانی است که یک باتری تا تعویض نیاز دارد . به گفته کمپانی اپل ؛ عمر باتری بر حسب درصد و ساعت و در چرخه های شارژ اندازه گیری می شود . به طور کلی ، یک باتری معمولی طوری طراحی شده است که در شرایط عادی تا ۵۰۰ چرخه کامل شارژ تا ۸۰ درصد از ظرفیت اولیه خود را حفظ کند .

اگر شما نیز به دنبال راه حل ها و اقداماتی برای سلامت نگه داشتن باتری آیفون هستید ، حتما در ادامه با اسپیگن همراه بمانید و از این نکات کاربردی و عالی برای افزایش سلامت باتری ایفون خود استفاده کنید .

نکات کاربردی برای افزایش سلامت باتری آیفون

  1. از دمای شدید خودداری کنید

باتری های لیتیوم یونی ایفون به دمای شدید حساس هستند. محدوده عملکرد توصیه شده ۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد (۳۲ درجه فارنهایت تا ۹۵ درجه فارنهایت) است. بنابراین اگر در شرایطی قرار گرفتید که دمای محیط کمتر از این میزان بود ، می توانید از قاب های ضخیم برای گرم نگه داشتن آیفون خود استفاده کنید و یا از قرار دادن تلفن خود در معرض نور خورشید در یک روز گرم خودداری کنید. همچنین ، از گذاشتن iPhone خود در فضاهای بسته (مانند اتومبیل) که تهویه کمتری دارد ، خودداری کنید زیرا باعث افزایش دمای اتاق می شود .

به عبارت ساده ، گرما کشنده باتری است زیرا به طور دائمی به ظرفیت باتری آسیب می رساند . در حالی که دمای بسیار سرد به طور موقت به سلامت باتری آسیب می رساند . همچنین شارژ کردن آیفون در دمای بالای محیط نیز توصیه نمی شود ، بنابراین لطفاً مطمئن شوید که iPhone خود را در “مناطق با دمای مناسب” شارژ می کنید .

  1. اجازه ندهید باتری آیفون کاملا خالی شود

تقریباً همه باتری های لیتیوم یونی ساختاری شبیه به این دارند :

(بافر حفاظت از اضافه بار) – [ظرفیت قابل استفاده] – (بافر حفاظت تحت ولتاژ) – * منطقه خطر *- [خرابی کل سلول]

منطقه خطر ، ناحیه سیاه است که می توانید از آنجا باتری آیفون را بازیابی کنید ، اما هیچ تضمینی برای عملکرد پس از آن وجود ندارد . زیرا این موضوع به طور دائم به ظرفیت باتری آیفون آسیب می رساند .

بنابراین ، توصیه نمی شود باتری آیفون را تا ۰ درصد تخلیه کنید مگر اینکه آن را کالیبره کنید . در صورت داشتن برنامه نامنظم برای استفاده از آیفون ، بهتر است شارژ کردن موبایل خود را در طول روز ادامه دهید تا مانع از رسیدن ظرفیت باتری به منطقه خطر شوید .

2. اجازه ندهید باتری آیفون کاملا خالی شود

  1. اجازه ندهید آیفون شما در حین شارژ بیش از حد گرم شود

همانطور که قبلاً ذکر شد ، گرما عامل کشنده باتری است ؛ بنابراین ، مطمئن شوید که آیفون شما در حین شارژ بیش از حد گرم نمی شود . به گفته اپل ، گرما برخلاف هوای بسیار سرد که به طور موقت ظرفیت باتری را کاهش می دهد ، به ظرفیت باتری آسیب دائمی می رساند .

در واقع گرما می تواند ساختار داخلی مواد شیمیایی باتری را تغییر دهد که می تواند به نشانگر ولتاژ آسیب برساند . یک نشانگر ولتاژ آسیب دیده نمی تواند جریان را بهینه کرده و منجر به شارژ بیش از حد آیفون می شود و در نهایت به باتری و آیفون شما آسیب وارد خواهد شد .

  1. فقط از شارژر MFi استفاده کنید

یکی از رایج ترین دلایلی که منجر به خرابی باتری آیفون می شود ، استفاده از شارژری است که توسط Apple تایید نشده است . بنابراین همیشه مطمئن شوید که هم کابل شارژر و هم آداپتور دارای گواهی MFi هستند .

MFi مخفف عبارت Made for iPod ، Made for iPhone و Made for iPad است و فقط برخی برندهای خاص هستند که قوانین سختگیرانه اپل را پشت سر گذاشته اند می توانند لوگوی MFi را روی محصولات خود قرار دهند .

4. فقط از شارژر MFi استفاده کنید

  1. گزینه شارژ بهینه در آیفون را فعال کنید

Optimised battery charging ، با iOS 13 معرفی شد که می تواند طول عمر باتری شما را افزایش می دهد و سلامت باتری ایفون را بهبود می بخشد . هنگامی که این ویژگی روشن باشد ، زمان برنامه ریزی شده تا زمان شارژ شدن ۱۰۰٪ آیفون را نشان می دهد . می توانید روی گزینه “اکنون شارژ کنید” “Charge Now” ضربه بزنید تا ۱۰۰٪ فوراً شارژ شود.

  1. روشنایی خودکار را روشن کرده و از روشنایی کامل اجتناب کنید

آیفون ها دارای صفحه نمایش شبکیه چشم (retina displays) هستند که انرژی زیادی مصرف می کنند و صفحه نمایش یکی از موارد پر مصرف باتری در آیفون است . بنابراین ، این یک روش خوب نیست که iPhone خود را همیشه در روشنایی ۱۰۰٪ نگه دارید زیرا مستقیماً بر سلامت باتری تأثیر می گذارد . تغییر در روشنایی خودکار (auto-brightness) می تواند به بهبود سلامت باتری آیفون شما در طولانی مدت کمک کند زیرا سطوح روشنایی را با توجه به محیط تغییر می دهد . علاوه بر این ، برای چشم شما نیز مفید است .

  1. در حین شارژ آیفون کاور را بردارید

شارژ کردن باعث ایجاد گرما می شود بنابراین ممکن است آیفون شما هنگام شارژ گرم شود . اگر چنین است ، باید کاور آیفون خود را بردارید تا اطمینان حاصل شود که گرمای تولید شده هنگام شارژ به درستی از بین می رود . برخی از قاب ها و روکش های ضخیم گرما را به دام می اندازند و این باعث می شود که آیفون هنگام شارژ شدن بیشتر از نیاز گرم شود و این ممکن است به سلامت باتری آسیب برساند .

8. از Wi-Fi استفاده کنید

  1. از Wi-Fi استفاده کنید

این یک واقعیت شناخته شده است که Wi-Fi نسبت به اینترنت سیم کارت از قدرت کمتری استفاده می کند . به عنوان مثال ، هنگامی که در حال تماشای یک ویدیوی YouTube هستید ، iPhone شما هنگام اتصال به Wi-Fi در مقایسه با اتصال به اینترنت سیمکارت ، ویدیو را سریعتر بارگیری می کند ، در نتیجه زمان صفحه نمایش کمتر و مصرف باتری کمتر می شود . این موضوع به بهبود سلامت باتری آیفون شما در طولانی مدت کمک می کند .

  1. برای افزایش عمر باتری ایفون حالت کم مصرف را فعال کنید

Low Power Mode در واقع میزان مصرف انرژی آیفون شما در زمان کم شدن باتری را به حداقل می رساند و به شما این هشدار را می دهد که حالت کم مصرف را هنگامی که باتری آیفون شما به ۲۰ its و دوباره به ۱۰ its برسد ، روشن کنید . هر زمان که روشن شود ، نماد باتری به یک نوار زرد تغییر می کند . البته با روشن شدن حالت کم مصرف برخی از ویژگی ها ممکن است کار نکنند یا پردازش آنها بیشتر طول بکشد زیرا مصرف باتری را محدود می کند .

  1. باتری آیفون خود را کالیبره (Calibrate ) کنید

کالیبراسیون دوره ای باتری لیتیوم یون آیفون به دو دلیل اساسی است:

  • این به نرم افزار کمک می کند تا محدوده واقعی عمر باتری را محاسبه کند.
  • باتری غیر کالیبره شده باعث ایجاد اختلاف در گزارش باتری می شود.

باتری آیفون باید بعد از هر بار به روزرسانی نرم افزار و هر چند وقت یکبار کالیبره شود.

 

  1. از به روز رسانی های نرم افزار بتا خودداری کنید

برای سالم نگه داشتن باتری آیفون خود ، به محض بیرون آمدن به روزرسانی ها ، آنها را بارگیری نکنید . به روز رسانی نرم افزارهای بتا مملو از اشکالات و مشکلات است و گاهی اوقات به سلامت باتری آسیب می رساند زیرا نرم افزار جدید هنوز به طور کامل برای سخت افزار بهینه نشده است. روش ایده آل باید این باشد که چند هفته منتظر بمانید تا اشکالات برطرف شده و نسخه های جدید منتشر شوند . همیشه منتظر بازخورد کاربران در انجمن ها باشید تا ببینید آیا به روزرسانی جدید بهینه شده است یا مشکلی ایجاد می کند .

 

  1. AirDrop را خاموش کنید

AirDrop به شما امکان می دهد فایل ها و عکس ها را در نزدیکی با سایر دستگاه های اپل به اشتراک بگذارید. وقتی فایلها را دائماً در بین دستگاهها منتقل می کنید ، یک ویژگی عالی است ، اما می تواند در طولانی مدت بر سلامت باتری دستگاه شما تأثیر بگذارد. بنابراین بهتر است فقط در مواقع مورد نیاز از AirDrop استفاده کنید.

سلامت باتری ایفون باید چقدر باشد ؟

اگر وضعیت باتری شما بد است ، وقتی به تنظیمات (Settings ) و قسمت باتری (Battery) می روید ، اپل به شما اطلاع می دهد . اما این تنها زمانی اتفاق می افتد که میزان سلامت باتری به زیر ۸۰ درصد برسد.

اگر Mac دارید ، می توانید در هر زمان با استفاده از برنامه CoconutBattery سلامت باتری iPhone خود را بررسی کنید. اگر سلامت باتری ایفون به زیر ۸۰ درصد برسد ، ممکن است زمان تعویض باتری ایفون باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *